karinna Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Jeg har skrevet et innlegg tidligere hvor jeg helt sikkert ikke var presis nok, angående smerter i underlivet/skjeden. Fikk til svar at det var kynnere (noe jeg vet det ikke er), men har akkurat vært på kontroll og fikk da vite at det kunne være åreknuter i skjeden! Er det "normalt", og hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Angående kynnere er det noe jeg har mye mer av nå enn i forrige svangerskap(jeg er nå 27 uker på vei). Har hatt ganske sterke kynnere helt siden uke 20, men de kommer stort sett bare på trening (løping og ski). Gjør dette noe? Jeg fødte 14 dg før termin forrige gang og var veldig aktiv når det gjaldt trening helt til samme dag jeg fødte. Jeg ønsker fortsatt å være det nå, men ønsker ikke å føde tidligere enn sist. Dette styrer man jo selvsagt ikke, men er det dumt å "fremprovosere" kynnere?? Langt og rotete innlegg fra KaRINE som blir veldig glad for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43173-kynneremer-om-smerter-i-underlivet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Både når det gjelder åreknutene du har i skjeden og kynnerne, som du beskriver som ganske kraftige, vil jeg råde deg til å ta det mer med ro. Åreknuter er noe gravide er mer disponert for enn ellers, både p.g.a. hormonpåvirkning og fordi den venøse tilbakestrømingen av blod går tregere enn vanlig fordi trykket i bekkenregionen økes av barnets vekt. Når du løper og trener vil trykket nedover bli enda kraftigere, og blodet vil fort kunne samle seg i åreknutene før det føres tilbake i systemet. Det er helt ypperlig at gravide trener for å holde seg i form, men som du sikkert vet, er det viktig at man lytter til kroppens signaler og tilpasser seg deretter. Du kan f.eks. begynne med annen form for trening, som overhodet ikke belaster systemet på samme måte. Svømming er bra i forhold til åreknutene, og muligens mer gunstig i forhold til kynnerne. Når det gjelder kynnerne dine, er det viktig at du forteller din lege / jordmor om dette, så du kan få undersøkt livmorhalsen med tanke på evt. for tidlig modning. Det er dumt på ta sjansen på for tidlig fødsel, kun fordi man har trent for hardt. Du er sikkert i kjempeform, og vil uansett fort ta dette igjen etter fødsel, hvis det er slik at du nå må ta det mer med ro. Et godt råd mot åreknutene, kan være å stå på alle fire for å hvile deg innimellom, spes. når du kjenner at trykket er stort. På denne måten vil blodet få idelle forhold til å strømme fritt uten den tyngende vekten av barnet. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43173-kynneremer-om-smerter-i-underlivet/#findComment-162063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.