Gå til innhold

Laparoskopi - barnløshet

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn til laparoskopi om 2 uker for å finne ut hvorfor jeg ikke blir gravid, skal sjekke egglederne etc. Har skjønt - etter å ha trålet dette forumet- at det er mange grunner til laparoskopi.

Det jeg lurer på er hva de sjekker og hva de gjør / hvordan de gjør det.

Blir jeg sykmeldt etter inngrepet, eller er det bare å gå på jobb dagen etter? (Jobbe i barnehage 0-3 år)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43389-laparoskopi-barnl%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickita

Hei! Jeg fikk utført laparoskopi for noen uker siden, da jeg var gravid utenfor livmoren. Jeg fikk narkose, og så gikk legene inn gjennom navlen, samt at de lager to snitt på hver side av magen. Så tar de gass inn i magen, og blåser opp magesekken, slik at de kan se egglederne og eggstokkene. (Merket jo ikke noe til dette pga narkosen). Jeg ble veldig dårlig av narkosen, så jeg måtte være på sykehuset en ekstra dag. Ellers tror jeg det er vanlig å komme hjem samme dag, avhengig av når på dagen du får utført inngrepet. Jeg var veldig øm og oppblåst i magen + hadde smerter opp i skulderen (en slags luftsmerter tror jeg)en del dager etterpå (ca. en uke?). Klarte bare å gå i vide joggebukser, bl.a. Jeg fikk ikke sykemelding, da jeg ble operert rett før helgen, og på den måten fikk noen dager ekstra, men fikk beskjed om at jeg kunne ringe ved behov for sykemelding. Vet ikke om det er noen forskjell på hvordan en føler seg ifht laporoskopi etter en graviditet utenfor livmor og det du skal inn for.

Gjest Nullemor

Hei Sissel!

I november var jeg inne til laparoskopi pga.barnløshet. Det de kikker etter, er endometriose i buken og på eggstokker. Endometriose kan føre til barnløshet, men det har du sikkert fått med deg:) Så kikker de på befruktnings-organene dine, og ser om de ser ok ut. Deretter spyler de igjennom egglederne dine med blå kontrast-væske for å se om de er åpne eller tette. De kan ikke se inn i livmora, kun utenpå.

Selv er jeg sykemeldt fra før, men hadde trengt sykemelding dersom jeg ikke allerede hadde. Hos meg brente de bort endel endometriose. Det som var værst i etterkant, var smertene i skuldrene. De blåser deg nemlig opp med gass, flere liter i buken, slik at de skal få god oversikt. Denne gassen sitter igjen etter inngrepet, og det gjør utslag i skuldersmerter. Disse smertene kan vedvare noen dager etter inngrepet. Du får sykemelding, og var jeg deg, ville jeg bedt om en ukes sykemelding for å være på den sikre siden. Så kan du heller gå tilbake i jobb tidligere dersom du skulle føle deg bra.

Laparoskopi gjøres med 3 bittesmå snitt: et rett under navelen og et på hver side ved eggstokkene. Snittene er ikke større enn på størrelse med en tommelfinger-negl.

Kan nevne at jeg nå har blitt gravid, endelig etter laaang tid, og er sikker på at det skyldes laparoskopien(og hysteroskopien som de utførte under samme narkose)

Ønsker deg lykke til! Er ingenting å grue seg for-helt sikkert!

Hei! Jeg fikk utført laparoskopi for noen uker siden, da jeg var gravid utenfor livmoren. Jeg fikk narkose, og så gikk legene inn gjennom navlen, samt at de lager to snitt på hver side av magen. Så tar de gass inn i magen, og blåser opp magesekken, slik at de kan se egglederne og eggstokkene. (Merket jo ikke noe til dette pga narkosen). Jeg ble veldig dårlig av narkosen, så jeg måtte være på sykehuset en ekstra dag. Ellers tror jeg det er vanlig å komme hjem samme dag, avhengig av når på dagen du får utført inngrepet. Jeg var veldig øm og oppblåst i magen + hadde smerter opp i skulderen (en slags luftsmerter tror jeg)en del dager etterpå (ca. en uke?). Klarte bare å gå i vide joggebukser, bl.a. Jeg fikk ikke sykemelding, da jeg ble operert rett før helgen, og på den måten fikk noen dager ekstra, men fikk beskjed om at jeg kunne ringe ved behov for sykemelding. Vet ikke om det er noen forskjell på hvordan en føler seg ifht laporoskopi etter en graviditet utenfor livmor og det du skal inn for.

Hei,

jeg hadde laparoskopi og hysteroskopiundersøkelse for 2 dager siden.

Jeg dro hjem igjen noen timer etterpå. Narkosen var helt grei, jeg hadde litt vondt i skuldrene de to første dagene og magen er noe oppblåst. Men jeg passet på å ligge flatt hele den første dagen (da kjente jeg ikke noe til skuldersmertene). Jeg var heller ikke noe særlig kvalm av narkosen.

Jeg gjennomførte denne operasjonen fordi vi ikke får barn. De fant litt endometriose som de brente bort. Ellers var alt fint der. Smertene etterpå er kanskje avhengig av hvor mye de finner og hvor mye de behandler....?

Jeg var/er borte fra jobben i 3 dager (inkl. operasjonsdagen).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...