Gå til innhold

Dr. Moen - endometriose

Anbefalte innlegg

Kjære Dr. Mette Moen.

Jeg er en kvinne på 25 år som siden jeg var 17 har vært plaget med underlivet. I 17 års-alderen fikk jeg akutte, sterke smerter i underlivet, og legen (allmennpraktiserende) mente det var eggstokkbetennelse. Prøver ble tatt, men ingenting ble påvist gjennom disse prøvene. Jeg fikk alikevel antibiotika-kur. Det samme gjentok seg 4 - 5 ganger etter dette, med samme resultat på prøvene(alle var helt fine) og samme behandling.

Jeg fikk etterhvert time hos gynekolog som utførte ultralydundersøkelse på meg (jeg var ca 20 år da). Dette var i en periode hvor jeg ikke hadde smerter, og undersøkelsen gav bare positive resultater med beskjed om at alt så fint og normalt ut.

Hele denne tiden har jeg vært plaget med det som legene har diagnostisert som PMS. Jeg har fått seroxat, zoloft og p-pillen trinordiol som behandling for dette, uten at det gav nevneverdige resultater.

Under disse PMS- periodene som på det verste pågår i 3 uker av gangen, sveller magen voldsomt opp, og jeg får smerter i underlivet, og kan av og til være plaget med litt treg avføring. Humøret forandrer seg, og jeg blir "sur og grinete". Dette blir for øvrig bedre når jeg får mensen.

I juni 2001 fikk jeg satt inn hormonspiralen levonova. I juli fikk jeg igjen sterke, akutte smerter og måtte på legevakten, som sendte meg til gynekolog for undersøkese. Der ble det ved ultralyd påvist en cyste med diameter på ca. 6 cm som hadde sprukket. Dette var forøvrig den samme typen smerter jeg hadde da min lege avskrev det som eggstokkbetennelse.

Etterhvert som tiden har gått siden sommeren, har jeg fått sterke smerter i venstre side av mage-regionen. Smertene er konstante, men blir bare sterkere og sterkere. Samtidig har jeg fått sterke plager med magen der jeg har forstoppelse i 3-4 dager av gangen, treg mage og luftplager der jeg føler at det "bobler" i magen (nede ved endetarmen). Jeg får heller ikke sove skikkelig om nettene p.g.a smertene.

Jeg fikk tatt ut spiralen i januar i år, med det resultat at jeg fikk mensen 3 dager etter. Den mensen varte i 3 dager, og i disse dagene følte jeg meg bedre, både smertene og magen ( fordøyelsen var som den skulle og luftplagene var minimale) var bedre under mensen.

Men plagene kom like sterkt tilbake så snart mensen var over. Siden har jeg hatt plagene konstant. Jeg har vært til utredning ved gastroenterologisk avd. der de har utført colonskopi, gastroskopi og ultralydundersøkelse. Alle prøvene og resultatene var helt fine, intet galt ble funnet.

Jeg er gift, og har vært sammen med min mann siden jeg var 18 år. Jeg har ennå ikke blitt gravid (vi har ikke brukt prevensjon forutenden perioden med trinordiol og hormonspiralen). Jeg er student og holder på å ta en høyere utdanning og jobber ved siden av studiene, men nå er det fare for at jeg må bryte studiene p.g.a de sterke plagene jeg har. Jeg har vært sykemelddt siden nyttår fordi jeg ikke greier å jobbe med de sterke smertene jeg har.

Jeg har tidligere (ca 2 år siden) tatt dette problemet med PMS-plagene mine opp med min gynekolog, og spurt om det kan være endometriose. Jeg fikk et spørsmål til svar: "Hvorfor tror du det?" Fikk ikke noe videre svar på mitt spm. enn det.

Jeg har nå kommet dit at jeg føler at deler av helsevesnet ikke tar mitt problem seriøst, og føler samtidig at jeg møter liten forståelse for min situasjon, som nå har kommet så langt at jeg sannsynligvis ikke greier å gjennomføre min utdannelse. Og jeg har behov for hjelp som gjør at jeg får et levelig liv igjen.

Det jeg da lurer på er :

-Kan dette være endometriose?

-Hvor kan jeg hennvende meg for å få hjelp (føler at jeg ikke kommer noen vei videre med min fastlege og gynekolog)?

-Finnes det eventuelt private klinikker som kan utføre en laparoskopi på meg?

På forhånd vil jeg takke så mye for eventuelt svar .

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43401-dr-moen-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...