Gå til innhold

Nyrebekkenbetennelse som ikke går over

Anbefalte innlegg

Jeg fikk konstatert nyrebekkenbetennelse for 9 dager siden. Jeg fikk da Pondocillin 500mg (1 x 3 tbl) i 7 dager. Etter to tablettfrie dager har nå symptomene kommet tilbake. Jeg har feber, smerter i nyreregionen og føler meg ikke bra.

Hva er grunnen til at penicillinen tydeligvis ikke har tatt knekken på alle bakteriene? Hva slags behandling kan være aktuelt nå?

Fortsetter under...

Gjest tromsøpia

Jeg ville tatt kontakt på ny med legen din, og samtidig tatt med deg en ny urinprøve. Og så ville jeg bedt dem sende den til dyrkning, da kan de finne ut om bakteriene dine er resistente mot den typen antibiotika du har fått. Og så ville jeg bed legen om å skrive ut en annen type antibiotika til deg.

Håper at det går over, og at du blir bra til slutt, jeg vet hva du sliter med, det er vanvittig vondt.

God bedring.

Klem fra

Tromsøpia

Trygve Talseth, Urolog

Det kan være mange forskjellige bakterier som er årsak til nyrebekkenbetendelse. Pondocillin er en antibiotika-type som pleier å være effektiv mot de bakteriene som oftest gir nyrebekkenbetendelse. Når infeksjonen blusser opp like etter at du er ferdig mer kuren, kan det være at behandlingen har vært litt fort kort eller at bakteriene ikke har vært helt følsomme - en del har altså overlevd.

Du bør ta med en ny urinprøve som kan bli sendt til undersøkelse for å bli testet mot forskjellige midler.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...