Gå til innhold

Gullinnlegg vs kompositt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ei rotfylt tann med ei vanlig fylling (kompositt, amalgam) vil ha større sjanse for å knekke ved belastning.

En komposittfylling er ikke 100% "stiv" som et gullinnlegg, og vil til en viss grad fjære ved belastning. Dette vil føre til en større belastning på tannen. Dersom du får et gullinnlegg, kan dette lages slik at det dekker tyggeknutene på tannen, og du har fått en svært god og stabil restaurering.

Når det gjelder økonomien, så vil gullinnlegget ha en levetid på sannsynligvis mange gongar levetida til ei komposittfylling, så alt i alt trur eg ikkje det blir så dyrt.

Når det gjeld estetikken, er det ikkje så lett... Eg personleg syns gullinnlegg er ganske fine, men eg ville ikkje hatt det langt framme i munnen. Kva tann dreier dette seg om?

Men uansett: teknisk sett er innlegg det aller, aller beste.

Eit tredje alternativ er keramisk innlegg, men dette er også dyrt, og vil nok ikkje vere like sterkt som eit gullinnlegg...

Lykke til!

Erik Johannessen, Tannlege

Det finnes flere valg enn gull eller kompositt.

Dersom det som er igjen av tann ikke forventes å ha tilstrekkelig styrke kan den behandles med et gullinnnlegg, et keramisk innlegg eller et porselenesinnlegg. En krone kan også lages. En komposittfylling er udmerket og kan vare lenge. Hva som bør velges må vurderes ut fra tannens forvente styrke og den belastning den utsette for.

Dersom du er i tvil så velg det sterkeste, - som da nok også er det dyreste, men mest holdbart på sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...