Miromurr Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Jeg har søkt i forumet på gule tenner, emn ikke funnet svar på det _jeg_ lurer på. Hvorfor blir tenner gule? Jeg røyker ikke, drikker svært sjelden te/kaffe/cola. Likevel tennene mine er gule. Ikke nok til at jeg ville vurdere bleking, og jeg tør å smile ;-) Kanskje tenner egentlig _er_ gule, og tennene til amerikanske filmstjerner koster en halv formue og er belagt med porselen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43574-gule-tenner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Kjære Miromurr. (og mange andre) Tenner er ikke hvite. De er gulaktige eller grå-gul-aktige. Noen tenner er misfarget av fyllinger, rødvin, røyk, kaffe eller te eller annet. Det bildet mange har av at tenner skal være så hvite som (dum) reklame og et konstruert bilde av hvordan vi skal være, stemmer ikke. Tenner blir gulere etter som årene går. Det skjer forandringer i tennenes substans og intenst opptak av misfargende stoffer kan være med på å forandre fargen. Det er viktig å huske at dette er en del av en naturlig prosess. For trynet forandrer seg også. Og kroppen. Huden får noen kledelige rynker og kan ha blitt farget av både vær og vind og et liv på kafeer. Tyngekraften tar tak i både magen, pupper og øyelokk. Kritthvite tenner midt i et tryne som har levet noe av livet kan virke latterlig. Når dette er sagt vil jeg tilføye at bleking kan være viktig og riktig. I hvert fall for dem som klart lider under misfarging av tenner. Bleking er et relativt nytt tilbud der vi kan tilfredstille et krav til kosmetikk som før bare kunne oppnås med kroner eller fasetter til en skyhøy pris i forhold til blekingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43574-gule-tenner/#findComment-163921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.