Gå til innhold

Gule tenner

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt i forumet på gule tenner, emn ikke funnet svar på det _jeg_ lurer på.

Hvorfor blir tenner gule?

Jeg røyker ikke, drikker svært sjelden te/kaffe/cola. Likevel tennene mine er gule. Ikke nok til at jeg ville vurdere bleking, og jeg tør å smile ;-)

Kanskje tenner egentlig _er_ gule, og tennene til amerikanske filmstjerner koster en halv formue og er belagt med porselen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43574-gule-tenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Kjære Miromurr.

(og mange andre)

Tenner er ikke hvite. De er gulaktige eller grå-gul-aktige. Noen tenner er misfarget av fyllinger, rødvin, røyk, kaffe eller te eller annet.

Det bildet mange har av at tenner skal være så hvite som (dum) reklame og et konstruert bilde av hvordan vi skal være, stemmer ikke.

Tenner blir gulere etter som årene går. Det skjer forandringer i tennenes substans og intenst opptak av misfargende stoffer kan være med på å forandre fargen.

Det er viktig å huske at dette er en del av en naturlig prosess. For trynet forandrer seg også. Og kroppen. Huden får noen kledelige rynker og kan ha blitt farget av både vær og vind og et liv på kafeer.

Tyngekraften tar tak i både magen, pupper og øyelokk.

Kritthvite tenner midt i et tryne som har levet noe av livet kan virke latterlig.

Når dette er sagt vil jeg tilføye at bleking kan være viktig og riktig. I hvert fall for dem som klart lider under misfarging av tenner.

Bleking er et relativt nytt tilbud der vi kan tilfredstille et krav til kosmetikk som før bare kunne oppnås med kroner eller fasetter til en skyhøy pris i forhold til blekingen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43574-gule-tenner/#findComment-163921
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...