Gå til innhold

35 år og ønsker fosterdiagnostikk..

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Jeg er 35 år, 6 uker gravid med nr. 2 og veldig fornøyd med det. MEN -gleden overskygges i stor grad av min redsel for å få et barn det er noe galt med. Jeg vil faktisk si at jeg heller vil nøye meg med det ene barnet enn å få ett til, dersom det skulle være alvorlig handicappet. Følte at vi vant i lotteriet første gang (for 2 år siden), lettelsen var stor da hun var født og alt var i orden. Jeg vet jo at risikoen for bl.a. downs er klart større i min alder, og skulle svært gjerne ha tatt fostervannsprøve eller morkakeprøve. Men er det mulig? Mange land opererer jo med 35-årsgrense. Får man lov i Norge før man er fylt 38? Kan vi f.eks. gå til private leger eller sykehus? Og hvor stor er egentlig sjansen for at noe skal være galt? Spiller det noen rolle at jeg kom svært sent i puberteten, f.eks. at eggene mine er "friske" lenger? Jeg tenker svært mye på dette og vil være takknemlig for svar.

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Du är säkert inte ensam om dessa tankar och funderingar. Den statisktsika risken för att få ett barn med downs syndrom, är bara 1/400 i din ålder. Vid fostervattens prov eller moderkaksprov, är risken för att få en spontanabort (pga provet) 1/100. Denna risk får man då överväga. Detta prov visar bara kromosomfel. Andra sjukdomar går inte att ta reda på då. Åldersgränsen är jag osäker på, men jag tror den är 37-38 år? Vet inte om det finns privata alternativ. Kanske finns det andra här på DOL som vet. Ring din doktor för en förfrågning och vägledning. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...