tarulte Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 hei, jeg har noen spørsmål: 1) Jeg har mulig "vannlekasje", og derfor vil de ikke kjenne på mormunnen for å se om den er moden osv. (37 + 5 uker) pga at de er redd for å tilføre bakterier... men kan de ikke kjenne når de bruker sterile engangshansker? 2)Rie drypp leste jeg at ikke alle astmatikere kan få, hvorfor ikke? Jeg er astmatiker og har fått et drypp (såkalt stress test) og det var ingen som sa noe da... 3)Bricanyl brukes jo til å stoppe rier, men hva med Bricanyl i inhalasjons form (turbuhaler og spray)? Kan det stoppe riene om jeg tar det? Jeg bruker det daglig (0,5 mg * max 12 doser daglig)... Bør jeg få en annen medisin, eventuelt hva? 4)Av og til kjennes det ut som om noen "skjærer" meg øverst i skjeden, er dette normalt? Hva kommer det av? Håper du/dere kan svare på dette! Hilsen; 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43588-jordmor-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Även om man använder sterila handskar så är finns det en minimal risk för infektion, ändå. Denna lilla risk finns det ingen anledning att utsätta kvinnan och barnet för, vid vattenavgång, om man ändå inte anser att förlossningen har stratat eller att den behöver att sättas igång. Jag har aldrig hört att astmatiker inte kan få riedropp. Detta vet jag inte var du har läst eller hört men det är ändå inget som jag kan bekräfta. Det är riktigt att man använder medicinen Bricanyl för att stoppa rierna. Det krävs dock betydligt högre doser för att stoppa en förlossning, än vad du får i dig via din inhalator. Varför du känner en skärande smärta av och till inne i slidan/skjeden, är jag inte säker på. Förhoppningsvsi så är det livmoderhalsen som håller på att vidgas och mogan , nu inför förlossningen. Så länge som smärtan inte är varaktig, är den i varjefall inte farlig. lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43588-jordmor-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-164232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.