Gå til innhold

Hjelp hvor skal dette ende???

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei!

Jeg er nå i 27 uke. Har til nå lagt på meg ca 12 kg. Er ganske fortvilet, og lurer på hvor dette skal ende. De siste 3 ukene har jeg lagt på meg ca 1 kg pr. uke. Spiser ikke særlig mer enn jeg gjør til vanlig, og trimmer vel heller mer. Det eneste jeg spiser ltt mer av enn til vanlig er frukt. 1-2 frukt pr. dag. Går tur annenhver dag på 45 - 60 min i rask gange og går på trim for gravide i basseng 1 dag pr. uke. Enkelte dager merker jeg at jeg har litt vann i kroppen, men det er ikke spesielt mye. Kan det ha skjedd noe med stoffskiftet mitt? eller noe annet som har skjedd. La på meg mye i forrige svangerskap også, men da passet jeg meg ikke. Denne gangen var jeg bestemt på å unngå stor vektøkning, men likevel skjer det. Alle bøker sier jo at en vektøke på 10-14 kilo er normalt, men det gjelder tydeligvis ikke for meg. Er 167 cm høy. Veier til vanlig 67 kg, nå er jeg passert 79 kg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43593-hjelp-hvor-skal-dette-ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det helt rolig du. I uke 25 i det siste svangerskapet hadde jeg plutselig gått opp 4 kilo på 4 uker! Men så var det slutt omtrent, la vel på meg 4 kilo tilsammen på resten av svangerskapet tror jeg. Har vært sånn i begge mine svangerskap at etter uke 30 så har jeg omtrent ikke gått opp i vekt selv om ungen/magen vokste, antagelig tærte jeg litt av meg selv. Selv om akkurat _det_ vistes lite etterpå. :o(

Lykke til videre!

Åsa Prebensen, Jordmor

En viktökning på 10-14 kilo som du skriver är vanligt men många går upp betydligt mera. Jag tycker att du verkar leva ett sunt liv med bra mat och träning. Du tillhör tydligen den gruppen kvinnor som kanske går upp mera än 14 kilo, men detta är antagligen det som du och barnet behöver. Jag tycker inte att du skall oroa dig över detta nu. Fortsätt att leva som du gjör nu, så skall du se att det blir bra till slut! Bra att ha lite extra amningsdepåer, som barnet och du behöver senare. Om du sedan ammar länge, så kommer du säkert att gå ned de extra kilona som du nu har lagt på dig. Lycka till!

Ta det med ro. Selv la jeg på meg 17 kg under graviditeten. Er ganske tynn i utgangspunktet og de fleste jeg kjenner som ser ut som meg har lagt på seg like mye. Alle har tatt av etter fødselen - så sant du ammer da - kiloene bare renner av. Selv veide jeg mindre da jeg sluttet å amme enn jeg gjorde da jeg ble gravid.

Men forstår uroen din, jeg er nå gravid i uke 15 og tenker at jeg vil ikke legge på meg like mye denne gang.... Det er jo en ekstra belastning for kroppen. Men får bare prøve å leve og spise sundt og ikke tenke for mye på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...