Gå til innhold

Glad i en annen....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Heldigvis er det sånn i vår kultur at vi bestemmer over oss selv og kan velge fritt. Det kan du også.

Det er normalt å bli glad i annen og forelske seg, selv om en er gift eller i annet fast forhold. Men hva gjør du med det?

Det er du som bestemmer hva du vil gjøre med din nye glede. Da må du drøfte med deg selv hva du evt.- forlater og mister av det du er i nå, og hva du får av nye forhold, hvis du vil gå fra det gamle og til det fristende nye.

Men jeg tror det går an å styre følelser, selv om det er vanskelig. Du kan "mate" (si til deg selv) at følelsene du kjenner vil du ikke dyrke og holde ved like, fordi du ikke ønsker å realisere dem. Samtidig må du evt. ikke oppsøke det eller den som gir deg følelsene og lysten. Det kan du styre unna, hvis du vil.

Valget er ditt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43595-glad-i-en-annen/#findComment-163717
Del på andre sider

Gjest Kristine

Det er jo ganske sårende å få greie på at din kjære er forelsket i en annen. Og følelsene sine kan man ikke styre, men man kan la være å handle etter dem.

Jeg er enig med Vennesland. Hvis vi skal la oss styre av følelsene 100 % hadde det vært utrygt å være menneske. Vi har noe som heter fornuft og hensyn.

Jeg tror på de to ordene. Jeg vil ikke være viljeløs, men jeg vil vise respekt for det mennesket jeg har valgt å dele livet mitt med. Eventuelle barn i et forhold fortjener at vi voksne viser hensyn og er litt fornuftige.

I dette inngår også tanker om konsekvenser for våre handlinger som voksne.

I vår ungdom kan vi tillate oss å tenke lite på konsekvenser når vi ikke er i et forpliktende parforhold. Allikevel ønsker jeg meg uansett alder hensynfullhet.

Hvorfor skal vi såre? Hvorfor ikke gjøre seg ferdig med ett forhold før en går inn i et nytt???? Det er allminnelig høflighet og respekt for det mennesket en har hatt et forhold til og følt for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43595-glad-i-en-annen/#findComment-163891
Del på andre sider

Gjest millelei

Jeg er enig med Vennesland. Hvis vi skal la oss styre av følelsene 100 % hadde det vært utrygt å være menneske. Vi har noe som heter fornuft og hensyn.

Jeg tror på de to ordene. Jeg vil ikke være viljeløs, men jeg vil vise respekt for det mennesket jeg har valgt å dele livet mitt med. Eventuelle barn i et forhold fortjener at vi voksne viser hensyn og er litt fornuftige.

I dette inngår også tanker om konsekvenser for våre handlinger som voksne.

I vår ungdom kan vi tillate oss å tenke lite på konsekvenser når vi ikke er i et forpliktende parforhold. Allikevel ønsker jeg meg uansett alder hensynfullhet.

Hvorfor skal vi såre? Hvorfor ikke gjøre seg ferdig med ett forhold før en går inn i et nytt???? Det er allminnelig høflighet og respekt for det mennesket en har hatt et forhold til og følt for.

Man kan ikke noe for hva man føler , men man kan noe for hvordan man handler :o))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43595-glad-i-en-annen/#findComment-163895
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...