vinterhåp Skrevet 15. september 2000 Del Skrevet 15. september 2000 Jeg har akkurat mistet for andre gang i uke 7. Legen trodde det kunne ha vært blighted ovum. Mistet også i desember i uke 12 i missed abortion. (tvillinger som hadde sluttet å utvikle seg i uke 5-6). Vet at det blir sagt at en skal ha hatt tre aborter på rad før en undersøkelse er nødvendig. Men jeg er 31 år og føler tiden løper fra meg. Har hørt at noen får hormonsprøyter for å styrke livmoren i 1. trimester og at dette kan hjelpe. Jeg bor i Oslo så kan bestille meg time på privatklinikk, men må jeg da være gravid igjen først? Jeg er fryktlig usikker på hva jeg skal gjøre og veldig pessimistisk i forhold til et nytt svangerskap. Noen som har noen gode råd? takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4360-noen-som-har-mistet-flere-ganger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 15. september 2000 Del Skrevet 15. september 2000 Jeg mistet også to ganger før jeg ble gravid denne gangen. Såvidt jeg kunne finne ut, er det fortsatt ikke særlig økt risiko for at det går galt neste gang, spesielt ikke når årsaken til abortene ikke var den samme. Jeg ser at du spurte om det samme i et annet forum, og nevnte 40% risiko for å miste igjen. Det er etter tre aborter etter hverandre, ikke etter to. Men forbered deg på at det blir tøft når du blir gravid igjen. Jeg fikk en avtale med legen min på forhånd, og han noterte det i journalen min, om at jeg skulle få time i uke 7 og henvises til ultralyd. De første 12 ukene var grusomme, men nå er jeg 32 uker, og alt har gått fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4360-noen-som-har-mistet-flere-ganger/#findComment-25495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 16. september 2000 Del Skrevet 16. september 2000 Jeg har stor förståelse for at du nå er pessimistisk å at du kjenner en stor usikkerhet for en ny graviditet. Det blir en stor psykisk påfristing for deg når slike ting skjer. Det vore dog unormalt å ikke reagere når en får 2 spontanaborter ettervarendere. Jeg synes dog at du skal pröve å tenke positive tanker om en ny graviditet. Du er dog ikke feil å vente en stund med å bli gravid hvis du ikke kjenner deg sterk ennå. Sjansen for en ny spontanabort finnes men risikoen vurderes som ikke öket enn for andre kvinner. Spontanabort er jo dessværre ganske vanlig. Årsaken er ofte ukjennt men en antar at det som regel er feil med graviditeten. Det er sjelden det er feli hos kvinnene. Jeg synes ikke at du trenger å gå til noen gynekolog för du blir gravid neste gang. Derimot kanskje du trenger en god oppfölging med undersökelser når du har blitt gravid, mest for din egen del da du kanskje kjenner deg tryggere. Lykke til videre! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4360-noen-som-har-mistet-flere-ganger/#findComment-25688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malli Skrevet 16. september 2000 Del Skrevet 16. september 2000 Heisann. Jeg er 33 år, og har mistet 2 ganger, faktisk kanskje 3. Grunnen til at den ene gangen er litt usikker, er at jeg ventet så lenge med å gå til lege. Jeg var en mnd. forsinket med mensen, og blødde så 1 mnd i strekk. Legen mente det var en spontanabort på et tidlig stadium. Så fikk jeg en jente (hadde 2 blødninger), hun er syv år nå. Ble gravid igjen (skulle fått dette barnet da jenta var 3 år). Aborterte i 12. uke, fossblødde, sykehus, utskraping etc. Ble heldigvis gravid etter 3 mnd. og har en gutt på snart 4 år nå (fikk en blødning da også). Så ble jeg gravid igjen (alle graviditetene har vært planlagt, bortsett fra den første som er litt usikker), og mistet dessverre i 11. uke. Styrtblødning, sykebil, utskraping etc. igjen. Da jeg ble gravid igjen (er i 24. uke nå), var jeg naturlig nok livredd. Jeg bor heldigvis nærme sykehuset, og har fått kjempegod oppfølging. Har ikke trengt å forholde meg til noen primærlege, og har fått jevnlige kontroller på sykehuset. Har dessverre slitt med blødninger i dette svangerskapet også, og har vært masse på kontroller. Har "åpen linje" dit, så ved minste tegn på noe galt, bærer det avsted. Selv om legene på et tidlig tidspunkt i svangerskapet ikke kunne ha gjort noe, har det vært en enorm trygghet og ha dette støtteapparatet i ryggen, både jordmor, sykepleiere og leger er kjempegreie, og jeg føler meg mye tryggere. Nå begynner jeg endelig å tro at dette kan gå bra, og nurket i magen er kjempeaktiv - sparker hele dagen. Så hvis jeg var deg, hadde jeg nok tatt sjansen igjen, men prøvd å få tett oppfølging på sykehus. Lykke til. Klem fra: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4360-noen-som-har-mistet-flere-ganger/#findComment-25691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nimmi Skrevet 17. september 2000 Del Skrevet 17. september 2000 Jeg tror jeg vet litt om hvordan følelsene dine svinger.... Har mistet 4 ganger. 3 ganger på et år, og var iferd med å gi opp håpet om å få barn. Ble så gravid igjen og har nå verdens vakreste gutt på 12 uker. Nå i ettertid, med et normalt svangerskap bak meg, tror jeg det har vært noe galt med fostrene jeg har mistet. Det er iallefall nærliggende å tro det da det siste svangerskapet var helt uten komplikasjoner fram til uke 39. Det er altså mulig å få barn selvom man mister mange ganger, men det er jo ingen garanti og svært individuellt hvor mange ganger man orker å gå igjennom det å miste...... Men lykkes man er det selvfølgelig vært alt av påkjenninger !!!!! Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4360-noen-som-har-mistet-flere-ganger/#findComment-25897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathinka Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Hei! Selv har jeg hatt en spontanabort før jeg ble gravid med Oliver(14mnd). Men min mor fikk først mine to eldre søstre, hadde så tre spontanaborter og deretter kom jeg! Så etter det jeg har forstått er det svært vanlig med en spontanabort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4360-noen-som-har-mistet-flere-ganger/#findComment-26284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.