Gå til innhold

Streptokokker i skjeden

Anbefalte innlegg

Jeg er 15 uker gravid og har nettopp fått påvist streptokokker B i skjeden. Grunnen til at de tok prøve av dette er at mitt første barn fikk en Streptokokk B infeksjon under fødsel og ble alvorlig syk med blodforgiftning. Hun ble heldigvis helt frisk pga. at de startet umiddelbart med antibiotika - dette var flaks, da hun fikk antibiotika for noe annet.

Har lest mye på nettet om dette, og vet at risikoen er der for for tidlig fødsel, senabort, smitte under fødsel osv. Så jeg lurer på hva som kommer til å skje når jeg skal føde igjen? Jeg vet at når fødselen begynner så klarer jeg ikke å kommunisere noe særlig, så jeg lurer på om det finnes standard prosedyrer for dette her i Norge - eller om det bare er et sjangsespill?

Etter hva jeg har lest så er det flere som har fått antibiotikakurer flere ganger under svangerskapet, blitt sykmeldte ol. De har kanskje mistet et barn pga. dette tidligere, og mener at man bør ta det spesielt med ro rundt uke 24 for å unngå senabort.

Jeg blir litt fortvilet for det virker ikke som om legen min vet så forferdelig mye om hva som kommer til å skje. Jeg vil jo ikke mase så forferdelig mye heller, men det er vel litt for arrogant å si at jeg ikke må tenke på det for sjangsen er jo så liten. DET SKJEDDE JO SIST GANG, OG DA VAR SJANGSEN ENDA MYE MINDRE statistisk!

Det jeg har hørt er at man får antibiotika intravenøst 4 timer før fødsel. Men hvordan vet man når det er 4 timer til fødsel??? Vannet gikk hjemme hos meg, og 3 timer senere hadde jeg pressrier. Sjangsen er vel stor for at det går enda fortere sist gang?

Legen sa at jeg kunne være glad at det var type B og ikke type A, for A var farligere, men dette er vel bare noe stort tull? Det er jo type B som er veldig alvorlig for nyfødte og som kan foråsake død, hjernehinnebetennelse, for tidlig fødsel eller blodforgiftning?

Håper at du kan gi meg noe beroligende svar her..... please.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43627-streptokokker-i-skjeden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har stor förståelse för din oro, då du har en tidigare tråkig upplevelse för att ditt barn blev smittad av en grupe B-streptokokker(GBS). Synd att du får lite förståelse och hjälp av din doktro om detta. Denne borde veta lite mera om förekomst och behandling. Du har säkert läst redan att det är vanligt att kvinnor går runt med denna infektion utan att veta om det, eller att barnet blir smittat. Vissa drabbas dock liksom dig av att detta överförs vid förlossningen till barnet. Jag vet att uppföljning och evt behandling har varierat under åren. Det som jag tror gäller nu, är att de kvinnor med din bakrund, skall behandlas med penecillin intravenöst under förlossningen. Jag har aldrig hört att detta måste skje 4 timmar före förlossningen men när man tror att förlossningen har startat, skall denna påbörjas och sedan fortsätta var 6 timme tills barnet är födt. Får du inte tillräcklig information av din jordmor eller doktor, tycker jag att du skall kontakta förlossningsavdelningen för bättre information. Lycka till!

Åsa Prebensen, Jordmor

Det som du nu beskriver, är inte ovanligt i början av graviditeten. Någon bra förklaring på varför många känner som dig, finns lite skrivet om.Det kan vara för att slemmhinnan har ändrat sig inne i livmodern och som vanligtvis avstöts (mens), vid denna tidpunkt. Så länge som du inte blöder, har du ingen större risk än andra att drabbas av ett missfall. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...