Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Så langt i svangerskapet har jeg vært, mer eller mindre, plaget av soppinfeksjoner i underlivet.

I høst var jeg inne på dette forumet, og fikk som råd av en jordmor at jeg kunne prøve canesten mot soppinfeksjonene. Jeg fikk også som råd at jeg kunne prøve vivag for å holde "miljøet" i underlivet surt slik at ikke soppbakteriene skulle trives.

Jeg er nå gravid i uke 24, og har hatt sopp ca. 2 ganger i mnd. i løpet av hele svangerskapet. Hver gang har jeg brukt canesten, som har fjernet infeksjonene effektivt.

Problemet er bare det at hver gang jeg klarer å bli kvitt kløen og svien, så tar det MAX 1 uke før det så kommer tilbake igjen.

Har også prøvd vivag et par mnd for å holde soppen borte, men det virker som jeg må bruke dette minst 3-4 ganger i uken for at det skal virke.

Det jeg lurer på er om det finnes et annet legemiddel eller et annet råd mot soppinfeksjoner, som kan fjerne disse bakteriene for godt slik at de ikke kommer tilbake?

Blir det ikke litt mye å bruke Vivag 3-4 ganger i uka?

Er det bra, for det lille barnet i magen, at jeg har vært nødt til å bruke canesten ca.2 ganger i mnd. de siste fem mnd, og Vivag ca. 2 ganger i uka de siste 2 mnd, for ikke å klø meg ihjel?

Går det bra å bruke Vigvag sammen med blodtrykksmedisin?

Til slutt lurte jeg på om noen kan anbefale en effektiv salve mot hemmorider som klør?

På forhånd tusen takk!

Vennlig hilsen meg (23+4)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43641-soppinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår att detta kan vara ett problem under graviditeten, med dessa återkommande svampinfektionerna. Detta är vanligt och det finns tyvärr inte så mycket mera att gjöra, än det som du redan har gjort. Det sägs att man skall behandla svampinfektioner under graviditeten och att det inte är farligt för barnet. Du behöver alltså inte vara rädd för att dina behandlingar har påverkat barnet negativt. Det finns flera andra svampmedel än Canesten som också är receptfria . Jag tror dock att dessa har samma effekt och inte att någon av dessa egentilgen är bättre eller sämre än de andra, bara olika fabrikanter. Fråga de på apoteket om råd , angående detta. Det finns starkare svampmedel i tablett form, men dessa tror jag inte är att rekomendera under graviditeten. Jag tycker att du kan ta upp detta med din jordmor eller doktor vid nästa undersökning. Jag kan endast ge dig rådet att fortsätta med symtomatiska behandlingar av svampinfektionerna och att pröva youghurt mot klådan. Angående salva mot hemorroider, så finns det också olika sådana med liknande effekt. Xyloproct och Scheriproct är några. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43641-soppinfeksjon/#findComment-164096
Del på andre sider

Jag förstår att detta kan vara ett problem under graviditeten, med dessa återkommande svampinfektionerna. Detta är vanligt och det finns tyvärr inte så mycket mera att gjöra, än det som du redan har gjort. Det sägs att man skall behandla svampinfektioner under graviditeten och att det inte är farligt för barnet. Du behöver alltså inte vara rädd för att dina behandlingar har påverkat barnet negativt. Det finns flera andra svampmedel än Canesten som också är receptfria . Jag tror dock att dessa har samma effekt och inte att någon av dessa egentilgen är bättre eller sämre än de andra, bara olika fabrikanter. Fråga de på apoteket om råd , angående detta. Det finns starkare svampmedel i tablett form, men dessa tror jag inte är att rekomendera under graviditeten. Jag tycker att du kan ta upp detta med din jordmor eller doktor vid nästa undersökning. Jag kan endast ge dig rådet att fortsätta med symtomatiska behandlingar av svampinfektionerna och att pröva youghurt mot klådan. Angående salva mot hemorroider, så finns det också olika sådana med liknande effekt. Xyloproct och Scheriproct är några. Lycka till!

Tusen takk for svaret :)

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43641-soppinfeksjon/#findComment-164109
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Livmodern som är en muskel, förbereder sig inför förlossniningen, med att gjöra sammandragningar/sammentrekkninger. Dessa säger vi kynnere om, så länge som de inte övergår att bli regelbundan och varaktiga.Då kan de övergå till riktiga rier. Vanliga ofarliga kynnere, kommer oftast efter fysisk aktivitet, feks när man går i trappor. Dessa skall försvinna efter vila och ansens då som normala. Gjör de inte detta, skall man kontakta förlossningsavdelningen för en bedömning. Jag förstår din extra lilla oro, då du har en tråkig erfarenhet bakom dig. Skulle du tveka på om du har mera kynnere än normalt, skall du ringa till din jordmor, doktor eller förlossningsavdelning, för en bedömning. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43641-soppinfeksjon/#findComment-164128
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...