Gå til innhold

matforgiftning og graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 7. Har hatt første time til lege og allting, men skal inn igjen i uke 9-10, for gyn.undersøkelse.

Tidligere denne uka ble jeg raskt veldig dårlig etter å ha spist en fersk baguett til lunsj. (egg,tomater, majones-salat) Jeg jobbet ut dagen, men var sikker på at det var influensaen som kom.

Jeg hadde utrolig hodepine, feber, varm og kald om hverandre, vondt i kroppen, og ble etterhvert også kvalm. Da jeg kom hjem spydde jeg med en gang (obs- jeg har ikke vært nevneverdig kvalm hittil i svangerskapet) men fortsatte med feber resten av kvelden.

Neste dag var jeg omtrent frisk, bare slapp.

Jeg tipper dette var mataforgiftning, og har nå i ettertid hørt at toxoplasmose kan opptre med samme symptom som influensa. Hva bør jeg gjøre? Er det for sent å unngå å smitte barnet i allefall?'

Det er nå 5 dager siden dette skjedde.

Ser frem til snarlig svar, da jeg er blitt bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43698-matforgiftning-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner at du nå har fått noe å tenke på, og jeg kan ikke gi deg noe klart svar på hva som gjorde at du ble dårlig. Hadde det vært influensa, ville du nok ikke vært frisk dagen etter. Selvfølgelig kan du ha hatt en mageinfluensa/omgangssyke. Hvis du lurer på om det kan ha vært en matforgiftning, noe man selvfølgelig ikke skal se bort i fra, kan du be din lege om å få tatt en toxoplasmosetest ca uker etter dette måltidet. Skulle du mot formodning ha slike antisstoffer i deg, kan dette behandles. Jeg må imidlertid si at jeg aldri har hørt om at toxoplasmosesmitte opptrer på denne måte, hverken så kort tid etter et måltid, men heller ikke med oppkast. Annen form for matforgiftning er nok mer sannsynlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...