Gjest candia Skrevet 25. februar 2002 Skrevet 25. februar 2002 Hei. Jeg er 25. Hvilke dager i syklusen bør man unngå å ha samleie dersom graviditet er uønsket? (Vi bruker kondom, men denne er vel ikke 100% sikker?). Jeg vet man regner utfra når eggløsning er. Men jeg synes det er vanskelig å finne ut av. Min syklus pleier å være på 30 dager, sjelden mindre. Man sier gjerne at eggløsning er den 10. dagen, og 16 dager før ny menstrusjon. Men dette regnestykket får jeg ikke til å gå opp. Iallefall ikke for meg. Når skjer eggløsning for meg med en syklus på 30 dager? 0 Siter
Gjest Nullemor Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 Eggløsning skjer som regel 10-18 dager FØR mensnen kommer. Har d 100% regelmessige sykluser, kan du være ganske sikker på at dette stemmer for deg. Isåfall, har nok du eggløsning mellom dag 12 og dag 20 i syklusen. Men så må du også huske på at sædcellene kan leve i flere døgn inni egglederen, og skal du være sikker, må du unngå samleie fra dag 6 i syklusen, og det blir jo ikke aktuelt. Derfor, som jeg har svart deg i ett innlegg lengere ned her, anbefaler jeg deg å kjøpe en persona-monitor. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. februar 2002 Skrevet 26. februar 2002 Eggloesning finner sted ca 14dager foer menstruasjon, og man regner med at graviditet kan oppstaa ved samleie i seks dager hver syklus med siste dag paa eggloesningsdagen. Hvis du har syklus paa 30 dager vil det si fra dag 11 til dag 16 i syklus. Det forutsetter helt regelmessig syklus. Varierer den med to dager maa du legge to dager til i begge ender (dag 9 til 18 som farlige) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.