Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 25 uker på vei. Har hele tiden vært kvalm og kaster fortsatt opp 3-4 ganger daglig. Er sykemeldt. Den siste mnd. har jeg hatt episoder hvor jeg holder på å svime av når jeg går. I sammenheng med dette strammer magen seg sammen til en steinhard klump. Utenom disse "anfallene" har jeg sammentrekninger i magen(kynnere?) når jeg anstrenger meg litt. For en uke siden konstanterte legen min at jeg hadde urinveisinfeksjon. Har fått antibiotika, synes nå at jeg er mindre svimmel, men magen trekker seg fortsatt sammen 3-4 ganger pr. dag, dette i sammenheng med anstrengelse. Har fått beskjes om å ta det helt med ro.

Skal i utg.pnkt reise til Barcelona når jeg er i uke 28. Er det forsvarlig å reise med fly? Er engstelig for "kynnerne". Vil flyreisen virke neg. inn på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43830-kynnere-og-flyreise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei sann,

Flyselskapene vil helst ikke at du skal reise med fly hvis du har kynnere og er så langt på vei. De kan nekte deg å reise til og med om du sier du er helt bra. De vil helst at du er i begynnelse av svangerskapet og seineste seks måneder. Dessverre så ser det ikke ut til å bli tur på den tide i hvertfall. Har selv reist med fly mens jeg var gravid og måtte forholde meg til disse reglene.

Lykke til,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43830-kynnere-og-flyreise/#findComment-164989
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Siden du har såpass kraftige kynnere, synes jeg du skal be din lege/jordmor om å undersøke hvorvidt du har begynt å bli moden i livmorhalsen, noe som kan tyde på at kynnerne er i kraftigste laget. At magen blir hard/strammer seg, er helt vanlig, men kynnerne skal ikke gjøre vondt, eller "ta pusten fra deg". Alt dette må du få klarhet i før du evt. vurderer å reise utenlands. Flyreisen i seg selv vil nok ikke gjøre at kynnerne blir kraftigerer, men hvorvidt du vil ha glede av en utenlandstur når du ikke tåler så mye aktivitet, får du nesten vurdere selv. Når du har fått beskjeed om å holde deg mest mulig i ro, er det sikkert en mening bak denne anbefalingen, f.eks. det at faren for for tidlig fødsel er til stede. I så fall, vil jeg ikke anbefale deg å reise utenlands hvor du selvfølgelig må ta i betraktning at en sykehusinnleggelse kan bli aktuell. Uansett må du snakke med din lege/jordmor om dettte. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43830-kynnere-og-flyreise/#findComment-165023
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...