Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 25, som nå er inne i min 24 sv.skapsuke. Jeg lurer sånn på om jeg rett og slett er for smal til å kunne føde normalt. Jeg er spinkelt bygd, har altså smale hofter. Betyr dette at bekkenet også er veldig smalt? Taes det røntgenbilder etc for å undersøke sånt? Jeg er 166 cm lang, og hadde før graviditet en kroppsvekt på 55 kg. Nå i uke 24 veier jeg 59 kilo. Legger jeg på meg nok? Jeg har god apetitt, spiser godt, men er ganske fysisk aktiv . Kan barnet skades hvis jeg er for "tynn"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43867-for-smal-til-%C3%A5-f%C3%B8de-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har ikke født selv enda, men min mor var veeeeldig tynn da hun fødte. Hun hadde nesten ikke hofter og veide bare 59 kg ved fullgått tid. Men de målte henne (ikke med røntgen... men nå er dette da 24 år siden...) og fant ut at det ikke var noe problem å føde vanlig! De sa at bekkenet nødvendigvis ikke var smalt selv om hun var smal over hoftene! Og hun fødte helt uten problemer.

Om jeg var deg ville jeg tatt det opp på en kontroll, for det er jo ikke under fødsel man har lyst oppdage at man kanskje er for smal!

Lykke til! Klem

Hei.

VIlle bare si at din kroppsbygning har ingen innvirkning for hvordan bekkenet ditt er.

Selv måtte jeg ved første svangerskap inn til CT(en bedre utgave av røngten) for å se at det var "passasje" for vanlig fødsel.

Selv har jeg normal-kraftig beinbygning, om enn tynn pga lite fett, men jeg hadde smalt bekken.

Må legge til at det gikk greit å føde "vanlig"

Så konklusjonen blir at om du er "liten" så er det ikke dermed en regel for at du har smalt bekken.

Lykke til.

Hilsen

Du er oppe i akkurat det samme som jeg var da jeg var gravid. Jeg grublet mye på det der, og var kjemperedd. Men du kan ta det med ro, selv om du sikkert ikke trøstes mer av de ordene enn jeg gjorde underveis....!

Du skriver: "Jeg er spinkelt bygd, har altså smale hofter. Betyr dette at bekkenet også er veldig smalt? "

* Nei, langt i fra. De indre målene er ikke de samme som de ytre. De spiller ingen rolle om kvinnen er stor eller liten utenpå. Bekkenmålet innvendig er det viktigste fordi det er der barnet skal passere gjennom. Det man ser utenpå samsvarer ikke med de innvendige mål, altså.

"Taes det røntgenbilder etc for å undersøke sånt? "

* Nei,det gjøres det ikke - jeg sjekket det opp. De ville ikke ta det på oppfordring fra meg heller...Legene er så skråsikre på at det ikke er nødvendig.

"Jeg er 166 cm lang, og hadde før graviditet en kroppsvekt på 55 kg. "

* Vel, jeg vil ikke si hva jeg veide, for det er svært lite, og det var noen kilo mindre enn deg...I tillegg er jeg 163 cm høy. Så alt i alt er jeg mindre enn deg. Rundt hoftene er jeg ca 75 cm over det bredeste (hoftekammen), såvidt jeg er i stand til å måle. Temmelig smal, altså.

"Nå i uke 24 veier jeg 59 kilo. Legger jeg på meg nok? "

* Vel, spør legen din. Jeg synes kanskje det var litt lite med bare 4 kg når du er godt over halvveis i svangerskapet ? Selv hadde jeg lagt på meg 9 kilo i uke 24, og jeg så ikke engang lubben ut.

"Kan barnet skades hvis jeg er for "tynn"?"

* Nei. Den som får lide ved for lite matinntak er du. Kroppen og naturen er ordnet slik at fosteret trekker til seg alt det trenger uansett. Det som måtte bli til overs får du å leve på :-) Men selvsagt gjelder ikke dette ved ekstrem sulting, da.

Til slutt vil jeg si at selv om jeg er svært liten,smal og tynn, så gikk min fødsel som på skinner. Jeg hadde hørt en del skrekkhistorier på forhånd, men alle ble gjort til skamme. Det var ikke noe å grue seg til overhodet. Jeg kom inn på sykehuset i seks-tiden om ettermiddag, og 2½ time senere var ungen ute ! :-) Piece of cake, som man sier. Jeg skal tilføye at han ble født en måned for tidlig, så jeg hadde ikke noe stort barn å presse ut. Han veide 2830 gram (2,8 kg). Normalvekt er vel pluss/minus 3400 gram

eller noe sånt på nyfødte, tror jeg.

Jeg tror det går strålende med deg og fødselen din. Jeg vet det høres idiotisk ut, slik jeg tenkte jeg også, men det var altså ikke noe å grue seg for. Klart det var litt vondt, men jeg følte ikke noe behov for å hyle og skrike, iallefall. Jeg sovnet nesten mellom riene, jeg ! :-) Og jeg fikk IKKE Epidural eller noe, kun en sprøyte med morfin i baken !

Lykke til !

Jeg har kommet like langt som deg omtrent, og har også bare lagt på meg rundt 4 kg. Hverken jordmor eller lege er bekymret. Dvs jeg gikk ned 4 kg de første tre mnd, og har da siden "bunnen" gått opp 8. Jeg har ingen hevelse i kroppen, det er ofte medvirkende til vektøkning hos noen. Og en liten søt mage som stikker ut foran. De fleste jeg kjenner har vært MYE større. Men SF-målet mitt er over kurven, og babyen mer enn stor nok. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg over vekten. (Jeg var også ganske tynn ved starten, 170/57).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...