Gå til innhold

bLODTRYKK

Anbefalte innlegg

For tre mnd. siden ble blodtrykk og kolesterol sjekket fordi det er hjertesykdom og høyt blodtrykk hos mine foreldre. Både legen min og jeg ble overasket da begge var for høye,kolesterol 6.5o og blodtrykk 178/78.Da jeg målte i dag igjen var puls og blodtrykk like høyt. Mandag skal jeg hente et apparat jeg skal gå med i ett døgn........Jeg lever et sundt liv med sundt kosthol, frukt og grønt, olje, lite salt , mosjonerer regelmessig er det noe jeg kan gjøre selv? Er det et dårlig tegn at pulsen er høy om natta? Takk så mye for svar. Hilsen kvinne 42 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4390-blodtrykk/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist  i hjertesykdo

Svar til Tua.

Beklager sent svar. Har vært bortreist en uke.

Vent med å vurdere din puls om natten til du har hatt den døgnregistreringen du venter på. Den vil i tillegg til blodtrykk også gi deg pulsfrekvensen ved alle målingene.

Jeg regner med at dine 180/80 ( ingen kan måle 178/78 på vanlig arm-mansjett) ikke er representativ for ditt vanlige trykk.

Du kan ha fått med deg endel genetisk betingede anlegg for forhøyet kolesterol og blodtrykk fra mor og far. Du synes å gjøre det meste riktig hva angår mat og mosjon. Jeg forutsetter at du ikke er vesentlig overvektig eller røyker. Utover det er det ikke så meget du kan gjøre på egenhånd.

Når de planlagte undersøkelser er gjort bør du rådføre deg med din lege med henblikk på om resultatene skal medføre noen konsekvenser for deg, og om eventuell forebyggende medisinering.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4390-blodtrykk/#findComment-27855
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...