Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 39 år gammel kvinne som for noen år siden fikk påvist hpv16 ved celleprøve hos fastlegen. Jeg ble henvist til biopsi hos gynekolog, og denne viste grove celleforandringer, cin 3. Dermed ble jeg henvist til konisering på sykehuset. Etter dette skulle jeg visstnok ha blitt innkalt til celleprøve årlig, men dette har gått både meg og fastlegen hus forbi inntil nylig.

De siste månedene har jeg hatt en del symptomer som skremmer meg; kraftige smerter, både under/etter sex/annen fysisk aktivitet, men iblant også ellers. Uregelmessige mensblødninger og/eller blodig utflod. Og smerter i korsryggen (føles som halebenet, men dette ble undersøkt hos legen, som ikke fant noe galt) . I tillegg tisser jeg mye oftere enn før, og er konstant sliten og trøtt.

På bakgrunn av overnevnte symptomer bestilte jeg time hos fastlegen for celleprøve (det var på denne timen det ble oppdaget at jeg egentlig skulle fått tatt celleprøve årlig etter koniseringen).

Nå venter jeg på resultatet fra celleprøven. Og jeg er så nervøs for at noe er galt! Magefølelsen min har vært vond lenge pga symptomene, men å gå og vente på svar på celleprøven gjør meg nok enda mer bekymret.

Hva hvis jeg igjen får påvist celledorandringer cin 3? Koniserer man på nytt? Og hvis ikke; hva gjøres denne gangen som tiltak? 

Mvh Stella

Anonymkode: b00ea...c71

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439239-cin3-etter-koniseeing-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ingen rutiner med innkalling til prøvetaking, det er pasientens eget ansvar.

Hvis fastlegen ikke så noe påfallende ved din livmorhals, så har dine symptomer sannsynligvis ikke noe med din livmorhals å gjøre. Hvis det på nytt skulle være CIN-forandringer som tilsier kirurgi, så vil jeg tro at man velger å fjerne hele livmoren. Du vil ikke komme i overgangsalder av den grunn, for eggstokkene vil fortsatt produsere hormoner til ‘naturlig overgangsalder’.

Jeg kan forstå at det er tungt å vente på prøvesvar, men hadde legen hatt mistanke om noe alvorlig, så var det sannsynligvis bestilt ‘CITO’-prøve hvor det kommer svar innen en uke.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...