Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har blødd kontinuerlig siden 1. januar. Forrige mens begynte 16. nov 2001. Jeg er 44 år gammel.

Jeg var til gu hos gyn pga takvise smerter i venstre side 5. januar i år. Symptomene ga gyn mistanke om mulig endometrioseinvolvering av venstre urinleder. Jeg fikk diagnosen endo i 1992. Han anbefalt urografi i løpet av de første dagen i neste syklus. Problemet er at jeg fortsatt blør og har ikke 'syklus'. Jeg har forsatt smerter på venstre side - ikke takvise

som ved begynnelsen av syklusen, men mer som kommer og går.

Venstre eggstokk ble fjernet i okt. 2000 pga stadig tilbakevendende cyster/konstante smerter.

Pga blødningene ikke stoppet var jeg til ny gu 7.februar, da ble det påvist en (sannsynligvis) corpus luteum-cyste på 5-5.5 cm. Jeg fikk beskjed om å ringe for å avtale kontroll etter 10 dager. Da jeg ringte sa gyn at jeg bare måtte vente det ut, eneste behandling var evt. å fjerne cysten operativt.

De siste dagene har jeg blødd mer enn jeg noen ganger har gjort ved 'normal' mens, og jeg er kraftig lei. Jeg har også diffus verking over hele buken.

Jeg kvier meg for å ringe gyn igjen, føler at jeg 'maser' veldig om dette. Jeg forstår at en slik cyste ikke er farlig, men jeg er litt urolig for at jeg ikke får tatt urografi.

Fastlegen tok hormonprøver 12. feb med følgende verdier :

FSH 4, LH 4, progesteron 2, østradiol 0.91

Har du noen råd å komme med? Vil en Provera-kur hjelpe (gjøre at cysten forsvinner)? Hvor lenge er det rimelig at jeg skal gå slik uten å gjøre noe med det?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43940-bl%C3%B8dninger-siden-1januar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Naa er det en ny problemstilling, det med bloedning, saa jeg foreslaar ar du faaer en ny sjekk. Hvis du er 45 aar kan det vaere manglende eggloesning og da er provera en god behandling for aa regulere bloedning. Cysten fjernes ikke ved hormonbehandling.

Progesteron paa 2 viser at det ikke var eggloesning foer proeven ble tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...