Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde i oktober samleie med en person som på et tidligere stadie i livet hadde kjønnsvorter/kondylomer. Jeg la i januar merke til en liten knurp ved siden av skjedeåpningen, på «mellomkjøttet».

Denne knurpen klødde ikke, ei heller kjente jeg den når jeg hadde på meg klær, men jeg kjente den ved en tilfeldighet da jeg skulle tørke meg. Jeg satte meg på huk og undersøke med speil, og trodde først det var en slik liten «hudflik». Jeg tok tak i den med en pinsett for å undersøke enda nærmere, men dro muligens litt i den slik at den begynte å blø. Den løsnet halvveis. Jeg tok derfor pinsetten og plukket den av. Da begynte jeg å blø enormt, ikke slike mengder som så ut til å skulle komme. Jeg undersøkte deretter denne som falt av, og skjønte ikke hva det kunne være. Men jeg tok et bilde av den (se vedlegg), og håper på å kunne få svar her! Knurpen var på størrelse med et knappenålshode.

Da det sluttet å blø, var huden helt flat og fin. Men nå derimot, 4 uker etter dette, kjennes det ut som en liten forhøyning. Dette er på langt nær en knurp på samme måte, heller som en slags nupp.

Det jeg lurer på, er om det kan ha vært en kjønnsvorte og at jeg nå får en tilbake samme sted den andre falt av. Jeg var til en gynekologisk undersøkelse, jeg hadde ingen tegn til innvendige kondylomer, men han lo bare av bildet jeg hadde tatt og beskrev det som «vanskelig å si». Jeg henvender meg derfor hit.

Er dette mulig at det kan ha vært en kjønnsvorte i og med at den «falt» så lett av når jeg nappet i den med pinsett? Jeg tror den vokste frem relativt raskt, da jeg ikke hadde kjent antydning til det før den plutselig var der. Kan dette også stemme?

Evt hva kan jeg gjøre for å få det påvist, ettersom denne nye nuppen fremdeles er veldig liten/vanskelig å se? Er det mulig å feks. ta en avskrapning av nuppen/forhøyningen som er der nå, og sende til undersøkelse?

Går med en fryktelig klump i magen, og håper derfor på raskt svar! Takk på forhånd.

09591F79-D574-4CFF-ACCA-379D702E948A.jpeg

EA72ACF2-2423-4DD9-BDBC-7FEAEEBF97BA.jpeg

Anonymkode: c5ea0...a27

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439405-kondylomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er dessverre også umulig for meg å si om det er kjønnsvorte (kondylom), men det kan det være. Du sier dessverre ikke noe om din alder, men kondylomer er vanlige hos unge mennesker og er tegn på at man er smittet med HPV. Man kan ha HPV viruset uten at det gir synlige kondylomer, og fordi du fjernet er kondylom, så vil det fortsett være virus i kroppen. Jeg kan ikke se at det er grunn til å sende noe til vevsundersøkelse, da dette ikke er en farlig forandring.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439405-kondylomer/#findComment-3831981
Del på andre sider

Hei. Takk for svar!

Problemet jeg står ovenfor er at jeg er i et forhold, hvor spørsmålet er om jeg skal informere/fortelle om dette eller ikke. Jeg ønsker å vite sikkert før jeg tar en avgjørelse, slik jeg ikke sier «kanskje/kanskje ikke», da dette er en ekkel bemymring å gå rundt med når man ikke vet sikkert. Jeg ønsker derfor å ta en vevsprøve (om mulig) for å få et ja/nei svar, så jeg vet om jeg skal behandle det eller ikke, informere partner eller ikke, samt at det vil hjelpe meg å slå meg til ro med denne bekymringen. Vil en vevsprøve kunne gi meg dette ja/nei svaret?

Kan alt jeg beskrev stemme med at det kan ha vært en kjønnsvorte i og med at den vokste frem så fort? Kan de i det hele tatt vokse frem såpass fort? (Som nevnt merket jeg den plutselig en dag, hadde ikke kjent noe til den dagene/ukene i forveien)..

Anonymkode: c5ea0...a27

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439405-kondylomer/#findComment-3832098
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan dessverre ikke gi deg garanti for det ene eller det andre. Det er ikke vanlig å ta 'vevsprøver' for å påvise virus, det kan jo sitte andre steder hvor det ikke gir har utviklet seg  kondylom. Jeg foreslår at du tar kontakt med poliklinikk for seksuelt overførte sykdommer, evt Olafiaklinikken, om du bor i Oslo. Da kan du få det beste rådet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439405-kondylomer/#findComment-3832149
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...