mcgyver Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Hei. Jeg er har vært samboer med en jente i 5 år og vi har en gutt sammen på 1 1/2 år. Forholdet vårt har vært mer eller mindre dødt seksuelt sett (siste 4 år), men vi er svært gode venner. Jeg føler etterhvert behov for en "kjæreste" og vurderer nå å bryte ut av forholdet. Kan nevne at jeg ikke har vært utro mot henne. Jeg føler at vi (jeg) har prøvd alt for å løse de seksuelle problemene våre (det er hun som ikke har lyst), kan da nevne gynokolog, psykolog og leger meg her og der. Det at vi ikke har sex virker ikke som det plager henne noe særlig. Hun sier at hun ikke orker, føler seg slapp og fungerer verken i jobbsammenheng (75%) eller hjemme. Hun sykemelder seg ganske ofte fordi hun føler seg trøtt, men legene sier at alle prøver er normale. Hun blir fort irritabel og tar fort til tårene for små bagateller. Det som har hindret meg i å bryte ut av forholdet er sønnen vår som jeg elsker over alt på jord. Det er jeg som stort sett tar meg av stell, legging, levering hos dagmamma og er den som stort sett går inn til han om natten dersom han skulle våkne. Dette har ført til at jeg har fått en veldig fin og spesiell kontakt med han. Hun har veldig liten tolmodighet med sønnen vår, noe som har ført til at det er jeg som stort sett tar meg av det meste. Det jeg lurer på er om mor får automatisk foreldreretten ? Hvilke rettigheter har jeg som far ? Kan jeg få foreldreretten ? Vi skrev under et skjema på sykehuset om delt ansvar, har dette noen betydning ? Ønsker aller mest at sønnen vår skal ha to foreldre som elsker hverandre, men jeg syntes det blir forferdelig ensomt til tider og føler meg av og til som en alene far. Er det noen som kan gi en fortvilet pappa noen gode råd ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Ingen har foreldreretten. Foreldrerett er et uttrykk som ikke finnes. Siden dere skrev under på felles foreldreansvar (heldig for deg), har dere det. Det kommer dere sannsynligvis til å fortsette å ha uansett, men det dreier seg mest om jus, og ikke om hvor barnet skal bo. Det du lurer på, er vel om du har noen sjanse til å få daglig omsorg ? Du _kan_ ha det, men statistisk er sjansene dårlige. Noen automatikk i at moren får barnet, er det ikke, så hvis dere ikke blir enige i meglingen, må dere til retten. Hvordan sjansene dine er da, bør du få en advokat til å vurdere. Du bør ikke ta en så viktig avgjørelse uten å få råd fra fagfolk først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-165246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Hei Jeg vil vel anbefale deg www.f2f.no Her vil du få en del tips og råd om hvordan ting er og hva du kan gjøre. Du er ikke alene mao. Folk har vært der du er før.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-165251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordmann Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Ingen har foreldreretten. Foreldrerett er et uttrykk som ikke finnes. Siden dere skrev under på felles foreldreansvar (heldig for deg), har dere det. Det kommer dere sannsynligvis til å fortsette å ha uansett, men det dreier seg mest om jus, og ikke om hvor barnet skal bo. Det du lurer på, er vel om du har noen sjanse til å få daglig omsorg ? Du _kan_ ha det, men statistisk er sjansene dårlige. Noen automatikk i at moren får barnet, er det ikke, så hvis dere ikke blir enige i meglingen, må dere til retten. Hvordan sjansene dine er da, bør du få en advokat til å vurdere. Du bør ikke ta en så viktig avgjørelse uten å få råd fra fagfolk først. Dere er altså gode venner, er det så? Vel, da bør du snakke med henne og forholdet deres nå egentlig er over. Det du bør satse på er delt bosted - 50/50. Ordningen krever mye, at dere bor tett på hverandre, samarbeider og aller helst er gode venner. At du skulle få hovedomsorgen er i praksis svært vanskelig, nettopp fordi du er mann. Slik er det - vi menn kan rase alt vi vil, men i mødres og samfunnets øyner er det de som fungerer best som omsorgspersoner om de da ikke er narkomane. derfor: Sats på delt bosted, og få henne med på det. Gå inn på F2F sine sider, her finner du mye om temaet. Du kan også bestille matriell om temaet og du finner mye om delt bosted- ordningen på biblioteket. Du bør altså være foeredt når du legger dette fram for henne. Vær klar over at de økonoiske fordelene hovedomorgspersonen får, er formidable - og at dette er en svært viktig grunn til at mange mødre nekter delt bosted. Dette er et sjokk for mange å oppdage, hvordan samfunnet egler til konflikt på dette punktet. Stå likevel på for barnet ditt, gjør det du tror er best - men forberedt på kamp. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-165393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hei! Siden dere er samboere, er det moren som automatisk får omsorgen for barnet når dere flytter fra hverandre. Men du kan legge frem ditt ønske om at barnet også skal bo fast hos deg. Om dere skal ha delt omsorg, må moren være enig i det. Slik du beskriver ditt forhold og ansvar overfor barnet siden det ble født, tror jeg du har gode grunner for det. Det skjemaet dere underskrev på sykehuset er nok avtale om fellesforeldreansvar. Det gjør at du står sterkere og likt med mor i alle viktige spørsmål om barnet. For mer info se i Lov om Barn og Foreldre. du finner den på internet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-165636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hei! Siden dere er samboere, er det moren som automatisk får omsorgen for barnet når dere flytter fra hverandre. Men du kan legge frem ditt ønske om at barnet også skal bo fast hos deg. Om dere skal ha delt omsorg, må moren være enig i det. Slik du beskriver ditt forhold og ansvar overfor barnet siden det ble født, tror jeg du har gode grunner for det. Det skjemaet dere underskrev på sykehuset er nok avtale om fellesforeldreansvar. Det gjør at du står sterkere og likt med mor i alle viktige spørsmål om barnet. For mer info se i Lov om Barn og Foreldre. du finner den på internet. Stemmer det at moren får omsorgen automatisk når man har vært samboere ? Selv om man har skrevet under på felles foreldreansvar ? Kan du evt. referere til noen lover angående dette ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-165639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lex Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Hei! Siden dere er samboere, er det moren som automatisk får omsorgen for barnet når dere flytter fra hverandre. Men du kan legge frem ditt ønske om at barnet også skal bo fast hos deg. Om dere skal ha delt omsorg, må moren være enig i det. Slik du beskriver ditt forhold og ansvar overfor barnet siden det ble født, tror jeg du har gode grunner for det. Det skjemaet dere underskrev på sykehuset er nok avtale om fellesforeldreansvar. Det gjør at du står sterkere og likt med mor i alle viktige spørsmål om barnet. For mer info se i Lov om Barn og Foreldre. du finner den på internet. Det er ingen regel at moren får daglig omsorg for barnet dersom samboere med felles foreldreansvar går fra hverandre. Et råd til far i denne situasjonen er å ikke flytte ut fra det felles hjem uten at spørsmålet om hvem barnet skal bo fast hos er avklart. Dersom mor og barn blir boende alene i det som tidligere var det felles hjem og det senere blir en tvist om daglig omsorg, er det sannsynlig at man vil velge å gi daglig omsorg til mor. Dette fordi man da vil opprettholde "status quo" i forhold til omsorgssituasjon og bosted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-165920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Det er ingen regel at moren får daglig omsorg for barnet dersom samboere med felles foreldreansvar går fra hverandre. Et råd til far i denne situasjonen er å ikke flytte ut fra det felles hjem uten at spørsmålet om hvem barnet skal bo fast hos er avklart. Dersom mor og barn blir boende alene i det som tidligere var det felles hjem og det senere blir en tvist om daglig omsorg, er det sannsynlig at man vil velge å gi daglig omsorg til mor. Dette fordi man da vil opprettholde "status quo" i forhold til omsorgssituasjon og bosted. Hei! Du har helt rett. Mitt svar er feil. Jeg var for kjapp, dessverre. Det er bare hvis mor har foreldreansvaret alene, at barnet skal bo fast hos mor. I dette tilfelle har jo foreldrene foreldreansvaret sammen, antakelig. Når samboere med barn flytter fra hverandre, må de sammen avgjøre pg bli enige om hvor barnet skal bo fast. Blir ikke foreldrene enige, kan spørsmålet avgjøres av fylkesmannen eller domstolene. Det er godt det er så oppmerksomme og raske brukere her! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-166357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Stemmer det at moren får omsorgen automatisk når man har vært samboere ? Selv om man har skrevet under på felles foreldreansvar ? Kan du evt. referere til noen lover angående dette ? Hei! Nei det stemmer ikke. Unnskyld, jeg var for kjapp. Samboere må sammen avgjøre hvor barnet skal bo fast. blir de ikke enige, kan spørsmålet avgjøres av Fylkesmannen eller retten. Det er bare alenemødre som automatisk får barnet boende hos seg. Samboere som har avtalt felles foreldreansvar, vil fortsette å ha det sammen , selv om de flytter fra hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-166360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mcgyver Skrevet 4. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2002 Hei! Du har helt rett. Mitt svar er feil. Jeg var for kjapp, dessverre. Det er bare hvis mor har foreldreansvaret alene, at barnet skal bo fast hos mor. I dette tilfelle har jo foreldrene foreldreansvaret sammen, antakelig. Når samboere med barn flytter fra hverandre, må de sammen avgjøre pg bli enige om hvor barnet skal bo fast. Blir ikke foreldrene enige, kan spørsmålet avgjøres av fylkesmannen eller domstolene. Det er godt det er så oppmerksomme og raske brukere her! Takker dere alle som har kommet med gode innspill i denne saken. Har enda flere spørsmål på lager. Jeg har sjekket med folkeregisteret og vi står oppført med delt omsorg. Blir det enklere for meg å få omsorgsretten da ? Hvordan vurderes omsorgsretten med tanke på at mor arbeider i turnus, uke dager, helger, høytider osv? Far har veldig fleksibel arbeidstid, man-fred. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43943-hvem-har-foreldreretten/#findComment-166651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.