Gå til innhold

Innleggelse dps

Anbefalte innlegg

Hei

Er det riktig at man ikke lengre får noe langtidsopphold på dps? Jeg er så syk nå at terapi ikke hjelper noe, blir man kastet ut da? 

Forstod på behandler at man bare fikk være tre dager på et dps nå? Synest det var rart. En venninne har vært innlagt i flere uker nå.

Ønsker et langtidsopphold, få hjelp til riktig medsinering evt ect om det må til. Får man ect på et dps?

kan de også på et dps ved et lengre opphold hjelpe med fysisk helse? Har flere fysiske helseproblemer som er funksjonshemmende, men ikke klart å få skikkelig hjelp med grunnet psykisk sykdom.

Anonymkode: e8e7f...626

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Er det riktig at man ikke lengre får noe langtidsopphold på dps? Jeg er så syk nå at terapi ikke hjelper noe, blir man kastet ut da? 

Forstod på behandler at man bare fikk være tre dager på et dps nå? Synest det var rart. En venninne har vært innlagt i flere uker nå.

Ønsker et langtidsopphold, få hjelp til riktig medsinering evt ect om det må til. Får man ect på et dps?

kan de også på et dps ved et lengre opphold hjelpe med fysisk helse? Har flere fysiske helseproblemer som er funksjonshemmende, men ikke klart å få skikkelig hjelp med grunnet psykisk sykdom.

Generelt sett er det ikke uvanlig med lengre opphold på dps, men det kommer an på hvorvidt det vurderes som hensiktsmessig i din situasjon eller ikke. Det virker ikke som om din behandler mener det er hensiktsmessig, men dette kan være luft å drøfte ordentlig med vedkommende. Dersom du ønsker et behandlingsopphold, så er det ofte en fordel om du søker om en planlagt innleggelse og ikke akutt. 

Det varierer vel i hvilken grad dps hjelper til med fysiske helseproblemer. Dersom noe er akutt, så vil ansvarlig lege måtte forholde seg til det, men hvis det gjelder ting som like gjerne kan vente til etter innleggelsen, så vil man ofte bli bedt om å kontakte sin fastlege. 

Anonymkode: 4d9a2...10e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832124
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Generelt sett er det ikke uvanlig med lengre opphold på dps, men det kommer an på hvorvidt det vurderes som hensiktsmessig i din situasjon eller ikke. Det virker ikke som om din behandler mener det er hensiktsmessig, men dette kan være luft å drøfte ordentlig med vedkommende. Dersom du ønsker et behandlingsopphold, så er det ofte en fordel om du søker om en planlagt innleggelse og ikke akutt. 

Det varierer vel i hvilken grad dps hjelper til med fysiske helseproblemer. Dersom noe er akutt, så vil ansvarlig lege måtte forholde seg til det, men hvis det gjelder ting som like gjerne kan vente til etter innleggelsen, så vil man ofte bli bedt om å kontakte sin fastlege. 

Psykiater har ingen forståelse for alvorligheten i min sykdom, ei heller ikke psykofarmakunnskaper.

sagt til henne et halvt år at jeg ikke ser noen framtid, men vet ikke om noe smertefri måte å fordufte på. Snakket om tur til Sveits.

hun har kun lest litt gamle bøker om psykiatri. Har lite interesse for eller innsikt i nyere kunnskap terpimessig samt psykofarma.

hun kan lite om regler etc. Muligens derfor hun kun sa at det gikk Ann å være på dps i 3 dager. 

Mine fysiske sykdommer er like akutt, gått for lenge og ikke blitt tatt på alvor, nye ting har dukket opp. Og kommer meg ikke alle veier med alt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832172
Del på andre sider

Du bør snakke med fastelegen om en planlagt langtidsinnleggelse, der du henvises med det for øyet til DPS. 

Anonymkode: 9b5c1...02e

Er det ikke slik at en fastlege får avslag? Tidligere erfaring.

går til psykiater som arbeider alene. Kunne ønske hun kunne henvist meg, men har jo ikke peiling på noe.

ville for flere mnd siden at hun skulle henvise meg til annen psykiater (for å unngå innleggelse) noe vi egentlig var enige om i møte med mine pårørende. Men da jeg kom tilbake alene, så brukte vi hele timen på henne, hvor vondt og sårende det var for henne at jeg skulle til en annen. HAdde gjerne vært bedre nå i stedet, men derfor nå ser jeg ikke noe annen mulighet enn innleggelse. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832174
Del på andre sider

Er det mulig å få det litt akutt, altså fortgang?

er så synd at hun behandler jeg går til nå må henvise, for hun forstår ikke problematikken.

det er vel slik at dersom en psykiater søker går det fort og en får ja, mens en fastlege får avslag. Basert på tidligere erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832176
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at en fastlege får avslag? Tidligere erfaring.

går til psykiater som arbeider alene. Kunne ønske hun kunne henvist meg, men har jo ikke peiling på noe.

ville for flere mnd siden at hun skulle henvise meg til annen psykiater (for å unngå innleggelse) noe vi egentlig var enige om i møte med mine pårørende. Men da jeg kom tilbake alene, så brukte vi hele timen på henne, hvor vondt og sårende det var for henne at jeg skulle til en annen. HAdde gjerne vært bedre nå i stedet, men derfor nå ser jeg ikke noe annen mulighet enn innleggelse. 

Psykiater er også lege og kan selvsagt også henvise. Men hvis hun er så treig i nøtta som du skriver er det kanskje lurere å bare bruke fastlegen til dette? Så du sjansen for avslag er mindre liksom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832177
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiater er også lege og kan selvsagt også henvise. Men hvis hun er så treig i nøtta som du skriver er det kanskje lurere å bare bruke fastlegen til dette? Så du sjansen for avslag er mindre liksom?

Hahaha ja treg i nøtta er forbokstaven. 

Men vet så inderlig godt at disse fastlegene får avslag. Noe er galt med systemet ihvertfall her jeg bor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832184
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å få det litt akutt, altså fortgang?

er så synd at hun behandler jeg går til nå må henvise, for hun forstår ikke problematikken.

det er vel slik at dersom en psykiater søker går det fort og en får ja, mens en fastlege får avslag. Basert på tidligere erfaringer.

Det er ikke alltid lang ventetid på planlagt innleggelse, noen ganger tar det bare en uke eller to. 

Siden du først går til behandling hos psykiater, så vil det være en fordel at det er denne som henviser. Fastleger kan også henvise, men det virker pussig om fastlegen ignorerer den spesialisten som har behandlingsansvar i en slik prosess. Men dersom du selv synes det er vanskelig å drøfte dette med din psykiater, så kan du bestille time hos fastlegen og forklare situasjonen, og spørre om fastlegen kan prøve å få snakket med psykiateren og bli enige om å sende en søknad. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832225
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine fysiske sykdommer er like akutt, gått for lenge og ikke blitt tatt på alvor, nye ting har dukket opp. Og kommer meg ikke alle veier med alt.

Dersom du aller mest trenger hjelp for din somatiske helse, så er det sjelden lurt å søke innleggelse på dps for å løst disse problemene. Det er mer hensiktsmessig å be fastlegen ta tak i de somatiske problemene og sørge for å finne egnede tiltak i forhold til disse. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832226
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du aller mest trenger hjelp for din somatiske helse, så er det sjelden lurt å søke innleggelse på dps for å løst disse problemene. Det er mer hensiktsmessig å be fastlegen ta tak i de somatiske problemene og sørge for å finne egnede tiltak i forhold til disse. 

Noe av det fysiske henger sammen med psykisk belastning over lang tid. Feks fossene diaré, ført til mange mangler i kropp etc. Samme med ekstremt ofte migrene osv. Uten å liste alt.

de andre tingene blir ikke tatt på alvor.

jeg har et kompleks sykdomsbilde

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832233
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg ble henvist av fastlegen til planlagt innleggelse og fikk positivt svar og fikk komme til uten så lang ventetid. Men prøv å få hjelp til iallfall de fleste somatiske plagene først så ikke det blir for mye fokus på det under en eventuell innleggelse. DPS tror jeg ikke utfører Ect fordi det Ect utføres under narkose så en må nok på et sykehus. Men jeg vet noen har fått Ect på sykehuset mens de var innlagt på DPS. Ect brukes forøvrig mest når annet ikke fungerer og ikke alle lidelser det fungerer på heller. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439464-innleggelse-dps/#findComment-3832237
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...