AnonymBruker Skrevet 5. februar 2018 Del Skrevet 5. februar 2018 Hei. Jeg er en kvinne på 21 år. Jeg venter på time hos gynekolog for utredning, etter at jeg endelig tok opp symptomene mine med fastlegen, som mistenker Endometriose. Hadde første menstruasjon i en alder av 11, og har de siste årene hatt menstruasjonssmerter av økende grad. Under menstruasjon tar jeg gjerne 8-10 Naproxen (250mg) for å lindre smertene slik at jeg kan dra på forelesning. Ibux jeg lite effekt av, så det tar jeg ikke lenger. Til tider er smertene så alvorlige at jeg blir kvalm og ikke klarer noe annet enn å ligge med en varmeflaske. Har de siste årene hatt sterke smerter under og etter samleiet som minner om menstruasjonssmerter, men som kan komme når som helst i syklusen. Synes alikevel disse smertene er verst dagene før menstruasjon og ved dyp penetrering. Disse smertene er nederst i magen, ikke i vagina. Har hatt fast partner i 5 år, og har aldri hatt noen kjønnssykdom. Har gått på Yasmin i et år nå, i håp om bedring av menstruasjonssmerter og også får å slippe kondom. Om jeg prøver å «hoppe over» mensen, får jeg gjennomblødninger, stopper da i 3 dager før jeg fortsetter. Blødningene på Yasmin er noe lettere, men jeg har like mye smerter i dagene før menstruasjonen og under samleie. Det er et par måneder til jeg har time hos gynekolog, er det noe jeg kan gjøre i mellomtiden for å minke smertene spesielt under samleie? Det har en negativ effekt på samlivet med samboeren min, som er redd for at jeg skal ha vondt under sex og dermed tar mindre initiativ. Ettersom P-pillene ikke har gitt noe bedring av smertene under samleie, er det andre alternativer? Kan det evt. hjelpe å bytte merke/prøve en annen form for hormonbehandling? Er veldig redd for at det ikke er noen alternativer for meg som ikke har god nok effekt av P-piller, og som er såpass ung. Vennlig hilsen Kvinne 21 Anonymkode: 9d2a6...d84 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/439514-endometriose-ingen-effekt-av-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. februar 2018 Del Skrevet 6. februar 2018 P-pille er et godt førstevalg, men hvorfor bruker du Yasmin? Eneste grunn til å bruke den er hvis du har uren hud, ellers anbefales den ikke da den gir større risiko for blodpropp. Jeg vil foreslå Microgynon tatt uten pause, og med tre dagers opphold ved gjennomblødning. Den har mindre blodpropp-risiko og har i mange år vært brukt ved endometriose. Med hensyn til samleiesmerter, så er eneste råd å prøve en stilling som kanskje er mindre vond. Det er ved de ‘dype støt’ at det er mest smerte ved endometriose. Det er også andre behandlingsmetoder, men jeg synes først du skal ha en grundig utredning. Det vil være fint om du har testet en eller to metoder (p-piller) før du kommer til gynekolog. Dessverre kan man som regel ikke påvise endometriose ved en gynekologisk undersøkelse eller ved ultralyd. Det må utføres laparoskopi, kikkhullsundersøkelse i narkose. Man kan da forsøke å fjerne evt endometriose kirurgisk. Det er også andre behandlingsmetoder ved endometriose som hormonspiral, p-sprøyte, gestagentabletter (Porvera) og andre muligheter. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/439514-endometriose-ingen-effekt-av-p-piller/#findComment-3832821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.