AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Hei, Min mann og jeg har prøvd å få barn en stund uten hell. Jeg sluttet med p-piller for et par år siden og tror selv at jeg har hatt regelmessig sykluser siden den gang men jeg har ikke fulgt nøye med på dette før vi begynte å aktivt prøve å få barn (for 6 mnd siden). Jeg begynte da å måle basaltemperatur for å finne EL-tidspunkt samtidig som jeg tok EL-tester. Temp.måling ga ingen indikasjoner og testene slo ikke ut. I denne prøveperioden har jeg opplevd at syklusene mine har vært både lange (ca 45 dager), korte (ca 24 dager) og normale (ca 30 dager). Jeg har derfor vært til undersøkelse hos ulike spesialister og har også tatt blodprøver. Testresultatene fra de to siste undersøkelsene ser du under. Jeg har skrevet hvilken syklusdag jeg tror de ble tatt på og jeg har ikke hatt EL ila syklusen blodprøvene ble tatt. Ved undersøkelse med UL fikk jeg beskjed om at jeg hadde veldig aktive eggstokker, og to av de jeg var til undersøkelse hos kalte det antydning til PCO (hva nå enn det betyr) mens den tredje sa at alt så fint ut. På de første blodprøvene jeg tok fikk jeg beskjed om at hypofyse-hormonene var litt "rare". På den siste blodprøve testen fikk jeg beskjed om at alle resultatene var normale bortsett fra Østradiol som var for lav. Men det fikk jeg beskjed om at var helt normalt hos de som hadde aktive eggstokker / eller pco og uregelmessig menstruasjon som hun da antok at jeg hadde. Den første spesialisten jeg dro til ga meg behandling med Letrozol og Otrivelle. Da jeg var til kontroll hadde jeg to modne eggposer (18mm og 16mm) og satte derfor en Otrivelle-sprøyte slik jeg fikk beskjed om. Men jeg fikk samtidig beskjed om at slimhinnen min var litt tynn (tror den var oppunder 6mm tykk). Basaltemperaturmåling indikerte at jeg fikk EL. På dag 10 og 11 (etter EL) fikk jeg positive graviditetstester og på dag 12 fikk jeg menstruasjon. Av ulike grunner byttet jeg gynekolog (til Fertilitetssenteret i Oslo). På første undersøkelse der (begynnelsen av januar) fikk jeg beskjed om at jeg hadde en vanncyste på den ene eggstokken. Andre undersøkelse (i begynnelsen av februar) viste at vanncysten var borte. Jeg har ikke hatt EL siden (er nå på dag 24 og tror jeg får mensen i morgen). Jeg har fått beskjed om at jeg har tynn slimhinne og egg som ikke modnes normalt. Jeg har fått beskjed om å gå på to brett med Trisekvens (begynte med dette i går) og deretter ta Letrozol i 5 dager fra 3. syklusdag. Fikk beskjed om at Trisekvens er for å regulere menstruasjonen og prøve å få ting inn i normal balanse og at Letrozol deretter skal modne egg. Og så skal jeg eventuelt ta Otrivelle tilslutt for å fremprovosere EL. Det jeg konkret lurer på: Synes du dette virker som en korrekt fremgangsmåte? Og hvordan ser egentlig testresultatene mine ut? Vet at andre på forumet som har fått beskjed om at resultatene dere var normale har fått tilbakemelding fra deg om at det var de ikke. Blir derfor veldig usikker. Kan jeg ha hatt en normal syklus med en gang jeg sluttet på p-piller for at det deretter har "klusset" seg til når jeg ble for fokusert på prøvingen? Har hørt at stress påvirker hormonene men jeg føler meg ikke spesielt stresset. Kan jeg få tilbake en normal syklus senere i livet? Eller vil jeg alltid ha lave østrogen nivåer? Kan det å ta hormoner forstyrre hormonbalansen min enda mer? Er det en sammenheng mellom lav fettprosent og østrogen? Dette ble veldig omfattende og detaljert, men jeg håper virkelig å høre fra deg snart! På forhånd tusen takk for hjelpen! Testverdier januar (tatt på syklusdag 3 eller 4): · TSH: 1,6 · Fritt T4: 14,7 (tror det skrives sånn men litt usikker) · Anti TPO: under 34 · Prolaktin: 82 · FSH: 3 · LH: under 1 · Østradiol: under 0,07 · Testosteron: 0,6 · SHBG: 64 Testverdier februar (tatt på syklusdag 18 ca): · TSH: 1,6 · Fritt T4: 14,7 · Anti TPO: under 34 · Prolaktin: 82 · FSH: 11 · LH: 8 · Østradiol: under 0,07 · Testosteron: 0,6 · SHBG: 64 Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Jeg er forresten straks 29 år gammel, 55kg/168cm og trener ganske hardt 4-5 ganger i uken. Mannen min har tatt en sædtest og den var normal. Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Du må være vennlig å gi meg disse opplysninger: Hvor gammel er du? Vekt? Høyde? trener du mye? Spiseforstyrrelser? er det målt AMH? når har du hatt menstruasjon i januar og februar? dato for testene i januar og februar? (det er viktig å vite når det kom blødning etter prøvetaking), altså: dato for 1.dag menstruasjon i januar dato for prøvetaking i januar dato for menstruasjon i februar dato for prøvetaking i februar evt om du har fått ny menstruasjon har du brukt legemidler/hormoner i januar/februar? Så skal jeg svare deg raskest mulig. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Vi krysset hverandre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Hei og takk for raskt svar! Her er svar på dine spørsmål: Hvor gammel er du? 29 år Vekt? 55kg Høyde? 168cm trener du mye? 4-5 ganger per uke ganske hardt Spiseforstyrrelser? nei er det målt AMH? Det vet jeg ikke, har ikke fått beskjed om det. Kan høre med gynekologen om det er viktig? når har du hatt menstruasjon i januar og februar? 31. desember - 3. januar og 4. februar - 6. februar. Begynt menstruasjon i dag. Er ganske sikker på at jeg ikke har hatt EL i hele denne perioden. dato for testene i januar og februar? (det er viktig å vite når det kom blødning etter prøvetaking), altså: dato for 1.dag menstruasjon i januar 31. desember dato for prøvetaking i januar 2. januar dato for menstruasjon i februar 4. februar dato for prøvetaking i februar 21. februar evt om du har fått ny menstruasjon 27. februar har du brukt legemidler/hormoner i januar/februar? nei (bortsett fra påbegynt trisekvens i går) Ser frem til å høre fra deg:) Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. februar 2018 Del Skrevet 27. februar 2018 Takk, jeg skal kommentere og vurdere: Første prøve viser normale verdier som man kan forvente på dag 3 i syklus. Her ‘bør’ østradiol være lav. Det er et gunstig utgangspunkt, for det tyder på at eggstokkene er i orden, de får bare ikke den rette stimulasjon. Hvis det ikke var egg i eggstokken ville FSH ha vært >25 (kanskje 100) og LH også forhøyet (kanskje 40) Neste prøve tatt seks dager før menstruasjonen (dag 18 i syklus) sier at det ikke har vært eggløsning, og at det fortsatt ikke er tegn på at eggstokken er stimulert og fungerer? Så langt i syklus ville man forvente høyere østrogenverdi. Det burde ha vært målt progesteron, men det ble kanskje glemt? Forklaringen på at letrozol ikke har ført til eggmodning er sannsynligvis at østrogennivået i utgangen har vært for lavt. Letrozol må ha noe ‘å spille ball med’, for å si det populært. Forklaringen på at Otrivelle ikke har gitt eggløsning er at egg ikke ble modnet. Veien videre frem? Behandling med Trisekvens er etter min mening ‘kosmetikk’ som kan pynte på livmorslimhinnen, men det nytter jo ikke når det ikke er eggløsning! Trisekvens fører ikke til eggløsning og effekten opphører når behandlingen stopper. Jeg tror at forklaringen er at din hypofyse ikke gir rett stimulasjon til eggstokken, og vi må hjelpe naturen: først FSH-sprøyter for å stimulere eggmodning (eggsekken blir opp til 2 cm) under denne prosessen produseres østradiol (verdien skal komme opp i 0,500-1,000) østradiol stimulerer livmorslimhinnen til vekst østradiol stimulerer sekret i livmorhalsen så sædceller lettere passerer østradiol trigger normalt hypofysen til å utsende LH som setter eggløsning i gang Man kan forvente at hypofysen hos deg ikke klarer å reagere på østradiol-signalet, så det må gis kunstig LH (eller HCG) i form av Otrivelle eller lignende Så skjer eggløsning Eggstokken produserer deretter progesteron og fortsetter å produsere østradiol så livmorslimhinnen blir klar til å ta imot graviditeten, evt gis det litt ekstra progesteron, men effekten av det kan diskuteres. Så enkelt er det (!) Du må diskutere opplegget med Fertilitetssenteret. De vil sikkert foreslå prøverørsbehandling (IVF) hvor de går frem etter ovenstående skjema, men tar sikte på å modne mange egg som befruktes og hvor ett settes inn i livmoren, de andre legges på frys til evt senere forsøk, hvis det ikke lykkes ved første innsetting. Så risikerer man ikke at det oppstår flerlinger ved behandlingen. Det var før en fryktet bivirkning at det kom firlinger eller verre. Jeg er ikke fertilitetslege, men kjenner prinsipper for behandling. Forklaringen på hvorfor det ikke fungerer hos deg kan være at du har brukt p-pille i mange år. Da hemmes samspillet mellom hypofyse og eggstokk. Hos de fleste kommer det i orden igjen når man slutter med pillen. Hos noen skjer det ikke. Anoreksi og/eller trening kan også hemme samspillet. Var der annen grunn enn prevensjon til at du startet med p-pillen? Hvor gammel var du? Hadde du regelmessige menstruasjoner før du startet? Jeg håper at du er fornøyd med denne utredningen og mine råd, ellers spør igjen. Vennlig hilsen -og god natt- Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camilla88 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Hei, tusen takk for svar! Jeg lurer på om jeg har vært litt uklar i første posten min og at du kan ha misfotstått. Jeg fikk Letrozol og Otrivelle i desember og da tror jeg at jeg fikk EL. Jeg klipper inn fra forrige post: "Den første spesialisten jeg dro til ga meg behandling med Letrozol og Otrivelle. Da jeg var til kontroll hadde jeg det hun kalte to modne eggposer (18mm og 16mm) og satte derfor en Otrivelle-sprøyte slik jeg fikk beskjed om. Men jeg fikk samtidig beskjed om at slimhinnen min var litt tynn (tror den var oppunder 6mm tykk). Basaltemperaturmåling indikerte at jeg fikk EL. På dag 10 og 11 (etter EL) fikk jeg positive graviditetstester og på dag 12 fikk jeg menstruasjon." Dvs at jeg fikk to modne eggposer (ca 2cm ved forventet EL-tidspkt og indikasjoner på at EL hadde funnet sted (økning av basaltemperatur osv). Testeresultatene jeg viste til i forrige post var "naturlige", dvs at jeg gikk ikke på noen hormoner/medikamenter i denne perioden. Altså, ingen Letrozol/Otrivelle miks for å stimulere eggmodning og fremprovosere EL. Derfor forstår jeg ikke hvorfor du skriver at Otrivelle ikke har gitt EL i mitt tilfelle. Mener du at behandlingen før jul ikke resulterte i EL (basert på info i min første post)? Vil ikke Trisekvens (østradiol), etterfulgt av Letrozol (FSH) og Otrivelle kunne gi en sunn EL i mitt tilfelle? Det ser jo ut til at Letrozol og Otrivelle har fungert mtp EL for meg tidligere, men at Østradiol/østrgennivåer har vært for lave vil ikke da tillegget av Trisekvens kunne være en løsning? Du nevner prøverør i ditt svar. Mener du at det er på tide å vurdere dette alternativet allerede? Behandlingen du snakker om i din post, hvor lenge skal den pågå og hvordan bør man gå frem? Bør jeg prøve det før Trisekvens/Letrozol/Otrivelle behandlingen jeg akkurat har påbegynt? Den varer jo i 2x28 dager +++. Takk for hjelpen hittil, jeg ser frem til å høre fra deg snart:) svar på dine siste spørsmål: Var der annen grunn enn prevensjon til at du startet med p-pillen? Nei Hvor gammel var du? 16-17 år Hadde du regelmessige menstruasjoner før du startet? Jeg tror det, men kan ikke si det 100% sikkert. Endret 28. februar 2018 av Camilla88 glemte noe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 svar på dine siste spørsmål: Var der annen grunn enn prevensjon til at du startet med p-pillen? Nei Hvor gammel var du? 16-17 år Hadde du regelmessige menstruasjoner før du startet? Jeg tror det, men kan ikke si det 100% sikkert. Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Ja, beklager. Jeg overså resultat av behandlingen i desember som jo ser ut til å ha vært vellykket. Jeg har ikke sett svar på hormonanalyser før denne stimuleringen, så jeg kjenner ikke bakgrunnen for stimuleringen. Jeg har forholdt meg til dine verdier i januar og februar hvorav det fremgår at du konstant (?) har meget lavt (ikke målbart) østrogennivå og da skulle i prinsipp letrozol ikke ha effekt. Letrozol virker ved å hemme østrogendannelsen i eggstokken og derved trigge FSH-utsendelse fra hypofysen. Det er FSH som stimulerer eggmodningen. Letrozolvirkningen er kortvarig, så østrogenproduksjonen vil rekke å ta seg opp og stimulere livmorslimhinnen til å kunne ta imot en graviditet. Så det med Trisekvens i to måneder. Har jeg også her misforstått? Jeg har oppfattet at du skal bruke Trisekvens i to måneder FØR letrozol. Eller skal det brukes samtidig? Kan det bli oppklart? Jeg ska kontakte den lokale fertilitetsavdeling og høre om deres rutiner. Inntil videre fortsetter du med Trisekvens som avtalt med Fertilitetssenteret. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3837997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Hei, Ikke noe problem og mange takk for raskt svar! Ja, det stemmer. Jeg skal bruke Trisekvens i 2x28 dager og så skal jeg ta Letrozol fra 3. syklusdag over en periode på noen dager. Dette skal evt etterfølges av Ovitrelle før å stimulere til EL. Jeg har tolket det dithen at Trisekvens skal bidra til økt østrogennivå (og normalisering av syklus?) og deretter skal Letrozol gjøre jobben med eggmodning. Virker dette fornuftig gitt mine testresultater og tidligere erfaring (behandlingen i desember med Ltrozol og Ovitrelle)? Jeg synes det, men jeg er jo absolutt ingen ekspert! Det virket jo som om det trigget en EL men livmorslimhinnen var i tynneste laget (og dette kan vel Trisekvens (dvs østradiol) bidra til forbedre?). Ref det du skriver om østrogenproduksjon og stimulering av livmorslimhinnen (etter inntak av Letrozol). Bør jeg ta østrogen igjen etter inntak av Letrozol (pga lavt nivå av østrogen) eller skal dette skje vha behandlingen jeg skal gjennom? Dvs, først Trisekvens og deretter Letrozol? Underveis i behandlingen bør jeg ta noen flere tester for å se at alt utvikler seg som det skal? Ser frem til å høre fra deg:) Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3838021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Hei igjen, nå har jeg fått testresultatene fra første testen (den i fjor høst) som ble tatt hos Medicus og som dannet grunnlaget for at de satte meg på Letrozol etterfulgt av Ovitrelle i desember. 1.dag for menstruasjon i desember var 7. desember. Neste menstruasjon startet 31. desember. 9. desember startet jeg på Letrozol og tok dette til og med 13. desember. 18. desember tok jeg Otrivelle. 29./30. desember hadde jeg svakt positiv graviditetstest. 31. desember fikk jeg ny menstruasjon. 2. januar tok jeg nye blodprøver (som nevnte tidligere). 23.10 (Syklusdag 22) Androstendion: 2,4 AMH: 23 Dhea-sulfat: 5,7 FRITT-T4: 13,7 DHEA: 7,8 LH: 2 FSH: 8 Prolaktin: 70 SHBG: 42 Testosteron: 0,5 TSH: 1,6 Østradiol: 0,13 Jeg tok også følgende progesteronprøver (på senere datoer). 14.11 (Syklusdag 2) Progesteron: under 3 25.01.18 (syklusdag 26) Progesteron: under 3 Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3838040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 23.10.2018 hadde du høyere utgangsverdi av østradiol, og det forklarer hvorfor kuren med letrozol førte til eggløsning. Letrozol hemmer østradiol, det trigger FSH til å sette i gang med eggmodning. Når østradiol er i bunn, så er det ikke noe å hemme. AMH er en bra verdi som viser at du har en god 'eggreserve'. Progesteron målt på dag gir ingen informasjon, men på dag 26 vil progesteron være over 15 hvis det har vært eggløsning. Du har ikke hatt eggløsning i januar. Så litt om Trisekvens. Trisekvens lager en kunstig syklus som ligner den normale. I de røde og så de blå tabletter er bare østrogen, i de hvite tabletter er en kombinasjon av østrogen og gestagen (et kunstig progesteron). Østrogen får slimhinnen til å vokse. Progesteron dannes fra eggløsning til noen dager før start av menstruasjon og sammen med den fortsatte østrogenproduksjon dannes en funksjonsdyktig livmorslimhinne som kan ta imot graviditet. Gestagen erstatter det manglende progesteron. Bortfall av progesteron (eller gestagen) utløser en menstruasjon hvor hele slimhinnen avstøtes. I løpet av noen få dager er Trisekvens ute av kroppen. Så den har ikke lenger effekt. Når du er ferdig med Trisekvens-kur nr 2, og har hatt blødning, så har du ikke lenger den slimhinne som ble bygget opp og da er du igjen ‘null-stilt’ med hensyn til livmorslimhinne. Trisekvens har bare effekt så lenge du bruker den. Det er det jeg mener med ‘kosmetikk’, det ser pent ut, men har ikke varig effekt. Dette er mine teoretiske kunnskaper. Som sagt, jeg har ingen erfaring med bruk av letrozol, men prøver å bruke logikk. Nå har du startet behandling med Trisekvens. Det kan ikke skje noe ved å fortsette etter rådet fra de som behandler deg. Hjelper det ikke, må det neste bli prøverørsbehandling hvor det kan være 30% sannsynlighet for graviditet per forsøk. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3838041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Hei og takk for svar! Jeg setter veldig stor pris på at du tar deg tid til å svare på spørsmålene mine! Jeg tok en prat med behandlingssenteret og fikk beskjed om at de hadde veldig god erfaring med å trigge den naturlige syklusen vha Trisekvens så det er det som er formålet med den behandlingen (og ikke det jeg skrev til deg tidligere). Hvis ikke dette fungerer så er det aktuelt med behandlingsformen du foreslo tidligere i tråden, dvs FSH-sprøyter etterfulgt av Ovitrelle før det tilslutt evt blir aktuelt med prøverør. Krysser fingrene for at det går veien før den tid! Et siste spørsmål: Hvor mange runder man kan forsøke med FSH-sprøyter/Ovitrelle før man går videre til prøverør? Hvis det viser seg å ha den ønskede effekten altså (dvs eggmodning, EL og riktig tykkelse på livmorslimhinnen). Og skal man ha et opphold mellom disse rundene? Ha en fin dag:) Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3838268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. mars 2018 Del Skrevet 1. mars 2018 Fint å få en forklaring på det med Trisekvens. Jeg har også erfaring med at Trisekvens kan trigge eggløsning, men det er i en situasjon hvor østrogen er lavt og FSH viser høy verdier (over 50). Men som sagt, jeg har ikke arbeidet i fertilitetssenter. Det siste spørsmål kan jeg ikke svare på. Det kommer helt an på hvordan du reagerer på behandlingen. Om det er opphold mellom behandlingene vet jeg heller ikke. Lykke til, vennlig hilsen Mette PS jeg tar gjerne mot tilbakemelding om hvordan det går, så lærer jeg også. Som du kanskje skjønner, er det et område som interesserer meg meget, derfor de lange forklaringer. For langt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3838277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Jeg har hørt med andre fertilitetseksperter, og de mener at det høyst kan dreie seg om en enkelt syklus med Trisekvens for evt. å få renset opp i livmorslimhinnen. Effekten er dårlig dokumentert Man kommer langt med FSH/LH stimulering. Hvis det ser ut til at det utvikler seg mange egg, så konverterer de til IVF, men som regel er det ikke nødvendig. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3838605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Hei, Takk for info! Så du/dere mener at det bør holde med kun en runde (28 dager) med Trisekvens før jeg tar Letrozol og Ovitrelle? Har de du har pratet med dårlig erfaring med Trisekvens eller mener du bare at det er lite forskning på området og at effekten derfor er dårlig dokumentert? Vi skal møte gynekologen om et par uker. Bør vi høre med han da om det holder med kun en runde? Evt andre ting du mener det er fornuftig å spørre han om? Takknemlig for alle tips/råd! Absolutt ikke for lange forklaringer, det er bare fint for oss ikke-eksperter! Nok en gang, takk for hjelpen:) Anonymkode: 9e6b0...410 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3839089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. mars 2018 Del Skrevet 5. mars 2018 Eneste hensikt med Trisekvens er å få ryddet i livmorhulen, det gjøres på en runde. Det er nok lite forskning på det, noen ganger må man bruke logikk. Jeg vil helst ikke legge meg bort i behandlingen videre frem. Jeg er som tidligere nevnt ikke fertilitetsekspert, men kan en del om menstruasjonssyklus og avvik fra det normale.Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440676-lavt-%C3%B8strogenniv%C3%A5-og-manglende-eggl%C3%B8sning-veien-videre/#findComment-3839094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.