Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er 19 år, snart 20, og var hos legen for en uke siden og fikk satt inn hormonspiralen mirena. Har et par spørsmål, da legen som satte spiralen virket usikker på svært mye, og Internettet har så utrolig forskjellige svar...

1. Jeg hadde samleie dagen etter innsetting, da jeg ikke hadde noen form av plager, var det egentlig trygt? Når er hormonspiralen trygg?

2. Har vært veldig nysgjerrig på disse trådene, kontrollere osv. Etter samleie for en dag siden, har jeg ikke kjent trådene? Er det grunn til bekymring? Burde jeg forsøke å kjenne igjen? 

Kan legge til at jeg fikk diagnosen endometriose da jeg var 15 år, ved kikkhullskirurgi. Har vært MYE plaget med store smerter og uregelmessige blødninger. Startet på p-piller da jeg var 15 (Loette), så Synfase, Marvelon, Cerazette, p-stav i 1.5 år for å så gå tilbake på marvelon igjen.

Er veldig positiv til hormonspiralen, men kjenner at jeg kan bli passe bekymret og uvel hvis disse trådene stadig «forsvinner» for meg. 

Håper på svar :)

Anonymkode: cc923...5e4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/440702-hormonspiral-kjenner-ikke-tr%C3%A5dene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er en god ide å prøve hormonspiralen for endometriose når annen behandling ikke har ført frem.

1. Spiralen virker fra dag 1. Den kan tilmed virke som ‘angre-medisin’ hvor graviditet skulle ha funnet sted i denne syklus.

2. Det kan være vanskelig å kjenne trådene hvis de har krøllet seg opp bak livmorhalsen. Kjenn etter ‘søkket’ på livmorhalsen, det er der de kommer ut. Noen ganger har egen klippet så kor at det er vanskelig å kjenne. Kjenn rett etter menstruasjon, det holder, og bare nødvendig i starten. Det kan evt være lettere, hvis du setter det ene benet opp på en krakk eller dosetet. Det er veldig sjelden at spiralen faller ut. Er du usikker, så få en sjekk hos din lege.

Lykke til med behandlingen. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...