Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har veldig uregelmessige menstruasjoner, og det kan gå flere måneder i mellom. Jeg er normalvektig, men ser skikkelig gravid ut og har fått spørsmål fra kollegaer om jeg venter barn et par ganger nå... Så det er tydeligvis ikke bare jeg som ser det... Jeg er jomfru så er definitivt ikke gravid. Jeg har vært til legen med mistanke om PCOS og fikk tatt hormonprøver som var normale. Det ble ikke tatt noen gynekologisk undersøkelse. Nå her jeg lest mye på nettet om cyster i livmoren som kan gjøre at man ser gravid ut og er blitt litt urolig. Hva kan dette være? Er det sannsynlig at det har noen sammenheng i det hele tatt? Må også nevne at når jeg en sjelden gang faktisk har menstrasjon, så har jeg helt forferdelige smerter som av og til har fått meg til å kaste opp. Menstruasjonene har vært slik siden jeg var 13 og er nå 25.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/440706-unormale-menstruasjoner-og-gravid-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg veier ca 58 kilo nå og er 160. Trener ikke så mye lenger, men er på farta hele dagen, da jeg har en veldig fysisk jobb. Jeg har hatt spiseforstyrrelser men har det ikke nå. Før spiseproblemene begynte veide jeg ca 54. Var helt ned i 40 kilo for tre år siden, og trente veldig mye da, men hadde fortsatt en mage som så litt gravid ut da også. Vekten min har gått litt opp og ned hele tiden, og i perioder mere drastisk opp og ned, og magen har sett gravid ut siden jeg var rundt 13/14 år. Jeg har slitt litt med kviser og har vært behandlet med roaccutan for det, men har ikke maskulin behåring.

Takk for svar

Mette Moen, Gynekolog

Her er to problemer som med størst sannsynlighet ikke har sammenheng.

1. Den store magen. Den har du hatt i minst 10 år. I livmoren kan man ha muskelknuter som kan bli ganske store. Det er høyst uvanlig i din alder, og det ville legen ha kjent ved utvendig undersøkelse. På eggstokkene kan det være cyster, vannansamling, men de blir også uhyre sjelden så store. Det kan veldig enkelt avklares med en ultralydundersøkelse hos gynekolog.

2. Dine menstruasjonsforstyrrelser med sjeldne menstruasjoner og hudproblemet gir deg faktisk diagnosen PCOS (polycystisk ovarie syndrom), uansett hva blodprøvene har vist og uansett hva ultralydundersøkelse av eggstokkene viser.

PCOS er en hormonforstyrrelse hvor det er uregelmessige eller ingen eggløsning og hvor det ofte produseres for mye mannlig hormon. Diagnosen stilles ved tilstedeværelse av 2 av 3 forhold:

Sjeldne eller ingen menstruasjoner / tegn på maskulinisering (enten ved blodprøver eller ved synlige tegn som f.eks. kviser) / karakteristisk utseende av eggstokkene med flere små cyster på opp til 1 cm bedømt ved ultralyd.

Jeg foreslår at du får en henvisning til gynekolog som kan utrede deg og behandle deg for sannsynlig PCOS (f.eks. med p-pille). Det kan gi deg regelmessige blødninger og kanskje også bedre ditt hudproblem. Samtidig kan du få sjekket magen med ultralyd. Det kan gjøres uten gynekologisk undersøkelse, hvis du helt vil slippe.

Vennlig hilsen Mette

PS hvis du har resultat av hormonverdiene, så vil jeg gjerne vurdere dem, men da må det bli de enkelte verdier, ikke bare ‘normal verdi’.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...