AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Håper du kan hjelpe med råd? Jeg er en dame på 48 år og er i overgangsalderen og svært plaget av svettetokter. Dvs får hjelp av medisiner. Gikk først på Helsekost 6 mnd, fikk så Novofeme som slutter virke etter ca 7 mnd, fikk da Trisekvense som er ca 6 mnd siden. For litt siden begynte de å slutte å virke optimalt også! Dvs jeg syns det blir verst på de hvite og røde tablettene. Jeg leste om Trisekvense Forte og begynte å ta 2 tabletter om gangen som da blir 4 mg østrogen. Syns dette hjalp. Jeg har vært hos gynekolog men det var da Trisekvense fungerte og ny time først om 6 uker. Lege gav meg Livial å prøve? Svettetoktene jeg får gjør så jeg ikke får sove om natten og fungerer ikke på dagtid. Så nå da med 4 mg daglig hjelper det igjen. Men er dette bra?? Kan jeg kombinere Trisekvense og Livial for økt effekt? Har du noen råd til meg er jeg svært takknemlig. Takk. Hilsen fortvilet. Anonymkode: a9a40...9ed 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440721-riktig-bruk-av-hormoner-selvmedisinering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. mars 2018 Del Skrevet 2. mars 2018 Det er aldri særlig smart selv å klusse med medisiner, men jeg skjønner at man kan være desperat. Du forteller ikke om dine menstruasjoner hadde stoppet opp da du begynte med hormon? Livial er mye svakere enn Trisekvens og de to egner seg ikke i kombinasjon. Det er for så vidt ikke noe i veien for å bruke dobbel dose Trisekvens frem til du har ny time. Trisekvens forte er ikke lenger tilgjengelig på det norske markedet Jeg vil anbefale deg fremover i stedet å bruke østrogenplaster hvor det er lettere å regulere dosen da plasteret finnes i mange ulike styrker. Det må kombineres med gestagenhormon som er i de hvite pillene i Trisekvens og som er en del av Livial. Gestagen beskytter mot østrogenets uheldige virkning på livmorslimhinnen. Med stor fordel kan du få innsatt en hormonspiral i livmoren og så bruke østrogenplaster i den dose som gir symptomlindring. Det er noen få som opplever å ha behov for stadig økende dose (Tachyphylaxi). Da kan det være nødvendig å holde en kort pause og så starte opp igjen. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440721-riktig-bruk-av-hormoner-selvmedisinering/#findComment-3838602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Tusen takk for svar! Det er det mest opplysende jeg har fått på lenge. Ja jeg blir helt desperat! Jo min menstruasjon hadde sluttet før jeg startet med noen hormoner. Som da først var fra helsekosten. Det var etter en tid uten menstruasjon at det ble bekreftet "overgangsalder" på blodprøve i mai 2016. Da hadde også plagene vært tilstede mer og mer siste tiden og ble ille den våren. Ok ikke Livial. Har tidligere for noen år tilbake en svært uheldig opplevelse med spiral. Den gang var det istedenfor p-piller. Men kroppen støtet den fra deg, utenkelige smerter og blødning, sengeliggende inntil jeg fikk den fjernet etter en ukes tid. Så når gynekolog foreslo det i november turde jeg ikke si ja. Og da virket Trisekvense optimalt. Er det noen grunn til at jeg føler meg bedre på de blå tablettene? Gikk bare på de i desember (for å hoppe over mens på reise), når jeg så gikk over til de hvite var det jeg begynte få plager igjen. Gikk så tilbake til de blå en stund. Men har nå fullført brettet, er på dag 3 av røde og fikk mens i går. Men da dobbel dose Trisekvense den siste tiden. Har fått noen bivirkninger som vonde bryst, og leggkramper. Jeg er en røyker. Tenker på blodpropp, kreft fare, men det overgår desperasjonen av de hetetokter, klissvåt om natt og dag. Igjen takk for svar! Mhv Fortvilet Anonymkode: a9a40...9ed 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440721-riktig-bruk-av-hormoner-selvmedisinering/#findComment-3838818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. mars 2018 Del Skrevet 4. mars 2018 Ja, de blå tabletter har høyeste dose av østrogen (dobbel av de røde) og inneholder ikke gestagen som er i de hvite. De hvite kan gi PMS-symptomer. Det er kjent at røkere har større plager i overgangsalderen, de kommer to år tidligere i overgangsalder og trenger høyere dose av østrogen, og her er plaster spesielt velegnet. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/440721-riktig-bruk-av-hormoner-selvmedisinering/#findComment-3838892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.