Gå til innhold

Fødselsdepresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke vanligvis trist

Hei!

Jeg er en jente på 30 år som snart skal føde mitt andre barn. Er nå i uke 34 av svangerskapet. Etter sist fødsel opplevde jeg en fødselsdepresjon som var vond og trist, og som jeg var helt alene om, for jeg forsto ikke før i ettertdi at det var snakk om en fødselsdepresjon. Det varte en drøy måneds tid.

Nå er jeg redd for at det samme skal skje, har lest at jeg har dobbel så stor sjanse for andre å få det, siden jeg har hatt det før. Er det noe jeg kan gjøre i forkant, for å hindre at det skjer? Sist hadde jeg keisersnitt. Er det større sjanse for å få det hvis man har keisersnitt?

Og hvis det skjer; hvor kan jeg få hjelp? Jeg synes ikke helsestasjonen her virker kompetente på området.

Alle tips tas i mot med takk!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44119-f%C3%B8dselsdepresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann, da jeg fikk mitt 3 barn så var jeg alene i hele svangerskapet og under fødsel og etterpå, jeg fikk også fødselsdepresjon og kunne legge meg ned på gulvet å hylgråte av fortvilelse osv.. ja du vet jo hvordan det er?

jeg fikk "lykkepillen" det hjalp meg ingenting, så jeg sluttet etter en måned, det gikk over av seg selv etter 4-5 måneder.

nå fikk jeg barn nr 4 for 3 mndr siden og er ikke alene mere, til tider kan jeg være svært sinnt og nærtagen, men langtifra noen depresjon, sikkert forde jeg ammer.Så i mitt tilfelle så har jeg ikke fått depresjonen tilbake.

jeg har blitt anbefalt denne gangen og gir den anbefalingen videre, ikke tenk på det, glem at det er noen som helst mulighet for å få depresjon igjen, for det kan påvirke det psykiskt, ikke tenk på det, bare kos deg og se hvordan alt utvikler seg.

gratulerer og lykke til. håper jeg også snart kan si at jeg er gravid igjen.

KLEM

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44119-f%C3%B8dselsdepresjon/#findComment-166135
Del på andre sider

Gjest erfart

Jeg synest du skal snakke om disse tankene dine til jordmor eller legen og kreve ekstra oppfølging i tiden rett etter fødselen. Dessuten ville jeg ha sett meg om etter all hjelp som er å oppspore og forberede dette i tiden før fødselen.

Første gang vi føder så ser vi ikke noe annet enn fødselen og det vidunderlige barnet som vi har ventet på i evigheter. Andre gang vet vi at det er ukene, måndene, årene etter som er viktige. Det positive er at vi har gjort dette før og er en erfaren mamma, men det negative,kanskje, er at vi har enda et barn som vil kreve sitt.

Slike tanker er viktigere i forkant av en fødsel, enn hvilken stilling en kanskje vil velge i det barnet kommer ut.

Jeg mener at du skal ta dette nå og ikke sitte å vente på om det vil skje eller ikke skje . Kanskje med å ta hensyn helt fra de første barseltårene vil ikke depresjonen ta fatt i deg denne gangen.

Jeg ønsker deg lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44119-f%C3%B8dselsdepresjon/#findComment-166215
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Bra att du nu är observant och tänker igenom din förra depression. Är enig i att du har en ökad risk för detta än andra som tidgare inte varit drabbade, men heller inget som du skall vänta på denna gången. Du kanske har det bättre och annorlunda runt dig denna gången? Det finns antagligen inget som du kan gjöra för att förhindra att detta skall upprepa sig, mera än att se till att du har så mycket stöd runt dig , så att du får den avlastningen som du kanske behöver. (Vila mellan amningarna mm)Skulle det mot all förmodan skje denna gången, vet du vad det är och att det går fint att komma ur denna situationen. Hjälp finns givetvis att få och jag menar att dom på hälsostationen, vet vart du skall vända dig då. Denna kunskap måste de ha. Har inte hört att chansen för en förlossningsdepression skulle öka , om man har gjort ett kejsarsnitt. Tanken är dock intressant men jah kan alltså inte bekräfta att det skulle vara så. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44119-f%C3%B8dselsdepresjon/#findComment-166363
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...