Gå til innhold

fjerning av livmoren

Anbefalte innlegg

Gjest Carmensita

Jeg er ei jente på 32 år som har slitt med celleforandringer. I februar 2001 ble jeg innlagt på sykehus for en utskrapning. Utskrapet fra livmorhalsen viste samme celleforandringer som tidligere funn ved vanlig celleprøve og utskrapning. Utskrapningen fra selve livmorhulen viste ingen sikre celleforandringer. I mars samme år ble jeg igjen innlagt for å fjerne en liten bit av livmorhalsen. Den biten viste seg å være vanskelig å undersøke, så jeg måtte derfor inn til ny celleprøve etter 6 uker. Svaret på den prøven var helt normal. 3 måneder senere utførte jeg nok en celleprøve (begge disse gangene ble det også tatt vevsprøver), og også den var helt fin. I dag har jeg vært til kontroll igjen, og nå skremte gynekologen meg veldig. Han sa at hvis jeg hadde vært 50 år, ville jeg antakelig fått livmoren fjernet. Men i og med at jeg er så ung gjør de ikke det uten videre. Han sa imidlertid at hvis denne siste prøven viser nytt funn av celleforandringer, så vil de fjerne livmoren min. Så nå er jeg nervevrak. Jeg har akkurat blitt igjen alene etter et samboerforhold, og jeg har ingen barn enda. Spøkelset om at jeg kanskje aldri kan få barn begynner virkelig å få grepet om meg. Er det virkelig slik at de fjerner livmoren så raskt på så unge mennesker? Går det ikke ann å prøve å fjerne litt til i første omgang, før de tar hele livmoren? Håper du har anledning til å svare meg, for nå er jeg redd. Svaret på prøven i dag foreligger ikke før om 2-3 uker.

Carmensita

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44123-fjerning-av-livmoren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Da jeg ikke vet hvilke forandringer dte er tale om kan det vaere vanskelig aa uttale meg.

Er det forandringer i selve livmoren (ikke i livmorhalsen) gaar det som regel an aa gi hormonbehandling.

Er forandringene paa livmorhalsen fjerner mna som reglen bare en liten del saa graviditet er mulig.

Jeg synes det hoeres drastisk ut saa be om en samtale med gynekologen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44123-fjerning-av-livmoren/#findComment-166393
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...