Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette,

Først en ting, du er helt fantastisk som hjelper og bistår oss frustrerte kvinner som sårt trenger hjelp. Du er så satt pris på!

Jeg har opplevd 2 MA og tror nå kaaanskje jeg er gravid igjen (utrolig svak strek på graviditetstest 10 dager etter eggløsning). Min gynekolog har gitt med Albyl E fordi jeg spurte om dette som jeg kunne ta fra positiv test. Mine spm er:

1. Er det økt risiko for spontanabort ved bruk av Albyl E? Jeg er ikke påvist sykdommer som øker risiko for blodpropp og er en sunn og slank 28 åring. Synes du det virker ok for meg å bruke Albyl E?

2. Jeg hadde revisio etter MA 4. januar 18. HCG gikk utrolig raskt ned (det lå på ca. 5 000 ved revisio). 21. januar 18 var graviditetstest helt negativ, men blodprøve hos lege viste HCG på 18. Som er: Jeg kan vel ikke fremdeles, 1,5 måned etter dette ha HCG rester fra denne graviditeten som slår ut positivt på tester? Testene har jo vært helt negative...

Hilsen Caroline først i 1989.

Endret av Caroline89
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/441262-spm-om-abyl-e-og-graviditetstesterhcg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har lest mine svar gjennom tidene, så vil du vite at jeg er motstander av alle disse tester som bare forvirrer mer enn de informerer. Graviditetstest 10 dager etter eggløsning? Er det noen mening i det? Erfaring viser at ca 50% av påbegynte graviditeter ikke blir til noe. Så mitt råd er å vente til noen dager etter forventet menstruasjon med testingen.

Det var ikke det du spurte om, så her er mine svar:

1. Vitsen med albyl E er jo også å hindre abort. Den anbefales i spesielle situasjoner hvor det foreligger et antistoff hos den gravide. Bruk i andre situasjoner er tvilsomme, men skade kan det ikke.

2. Blodtesten for HCG er litt mer sensitiv enn urintesten, så HCG vil litt lenger kunne påvises ved blodprøve.  Det er utenkelig at du har HCG rester i blodet etter aborten i januar. Du har vel også hatt en normal menstruasjon engang i februar?

Lykke til med evt graviditet.

Takk ellers for hyggelig ord. Det er bare hyggelig å kunne bruke av erfaringen fra ca 45 år som gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...