Gjest nymamma Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Vi har nettopp fått et adoptivbarn som nå er 16 måneder. Hun hadde 2 tenner nede da vi fikk henne og nå er 4 på vei ut oppe. Da vi skulle introduserte henne til tannkosten ville hun absolutt ikke - hun ble stiv som en stokk, skriker, rød i fjeset osv. Jeg har prøvd med lek men hun kaster tannkosten langt vekk, begynner å pusse vasken osv, men inn i munnen, neida det vil hun ikke. Jeg har prøvd å la henne få pusse mine tenner - det var gøy, men da jeg kom med hennes tannkost protesterte hun som vanlig. Helsesøster sa jeg kunne ligge henne på fanget og pusse, men hjelpe meg hun fekter med armer og ben, hiver hodet frem og tilbake og skriker. Skulle ønske det kunne være mer lystbetong - liker ikke å tvinge henne og kjempe meg inn i munnen hennes så det blir ikke så mye tannpuss for tiden. Hva skal jeg gjøre - har dere noe råd? Skulle jo helst fått pusset tennene på henne - å utsette problemet gjør vel det ikke lettere senere - hverken for meg eller henne. Men vi kan jo heller ikke ha 2 x "overfall" med tannkosten hver dag - det kan vel ikke være godt for barnet? (hva ville en psykolog si til det?) Jeg skulle vel også gitt henne fluortabletter, men det kan vel ikke erstatte tannpuss. Håper på gode tips. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44131-nekter-tannkost-i-munnen-16mdr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 2. mars 2002 Del Skrevet 2. mars 2002 Det virker jo som om ungen din har en grunn til å vergre seg. Jeg ville avstå fra å tvinge tannbørsten inn i munnen på en unge som reagerer så kraftig. Så får du heller passe ekstra godt på med regelmessig kosthold og prøve å skylle med vann etter hvert måltid. En Q-tip vil kunne gjøre samme nytten som en tannbørste foreløpig. Ta tiden til hjelp og prøv å la det blie en lek av det. Lykke til :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/44131-nekter-tannkost-i-munnen-16mdr/#findComment-166240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.