Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har spurt andre om dette, men det er litt bedre å få høre det ifra deg.

Mannen min og jeg fikk netopp en nydelig sønn på 3 mndr, jeg ammer fullt og gir ingenting annet enn morsmelk.

jeg nyter å amme, da jeg ikke fikk dette til med de 3 første barna mine, så jeg kvier meg med å slutte, men samtidig vil vi så gjerne at jeg skal bli gravid igjen.

Jeg er svært fruktbar, blir alltid gravid med en gang, jeg er kun 26 år gammel, og nyter å være mamma med stor M.

men denne gangen ble jeg ikke gravid med en gang, det har jo gått 3 mndr, er det forde jeg ammer? må jeg slutte å amme for å bli gravid igjen? eller hjelper det om jeg slutter om natten bare? og gir et grøtmåltid på kvelden? vil mensen også komme fortere tilbake da?

håper du kan gi meg noen råd?

og en annen ting...

alle gangene jeg har født har vært gruuuusomme, helt forferdelig lenge og uten bedøvelse da det ikke har fungert på meg, eller annet har kommet i veien, forrige gang så gråt jeg de sisste månedene av skrekk for fødselen, da lovte jordmor meg at jeg skulle få en GOD dose epidural, jeg hadde intet å frykte, hun skrev brev til sykehuset og jeg følte meg litt trygg.

men så kom dagen da, og jeg var fortsatt trygg, men da jeg lå der fødeklar så sa jordmora (ei annen jordmor) at dette nokk ville gå greit uten bedøvelse, hvordan kunne hun si noe slikt? jeg er for sjenert til å si ifra, og gir fort opp, dette visste den jordmora som skrev brevet, jeg har opplevd mye vondt i fortiden min, både voldtekt og misbruk, det betydde mye for meg at jeg kunne stole på jordmoren, men så kunne jeg da ikke det.

jeg hintet frem hvor glad jeg var for at jeg fikk bedøvelse denne gangen, men hun sa at det ville gå fortere osv uten epidural, so?? det bryr vell ikke meg, poenget er at det skal være mindre smertefullt, det ville jeg si, men turte ikke.

så der lå jeg da og opplevde min 4 fødsel, verre enn noensinne, jeg var liiivredd, men samtidig sterk, for det er jo ingen vei tilbake når det er i gang. fødselen var traumatisk, de måtte inn under riene med hendene for å feste elektrode på hodet til babyen og bommet flere ganger, dette var svært smertefullt, pulsen til babyen sank, han var blå osv.. men alt gikk greit da, med babyen, men ikke med meg, jeg er enda skrekkslagen over opplevelsen og smertene og er liiiivredd for å føde igjen.

jordmoren som var med under fødselen ringte meg og ba om unskyldning da hun hadde fått en overhaling av den andre jordmoren min, det var ok, men hjalp meg lite.M en nå vil jeg ha en baby til, men ikke hvist jeg ikke får keisersnitt bestilt 14 dager før terminen. dette MÅ legen garantere 1000 prosent til meg, og holde.

for skrekken for en ny fødsel skal vell ikke kunne hindre meg å få flere barn? jeg kan vell få keisersnitt?? jeg vil ikke være våken en gang, jeg vil sooove og ikke vite noe av det som skjer i det hele tatt, jeg vil bare våkne og ha vondt i stingene i magen og se min nydelige baby, kan jeg få det slik??

det var godt for meg å si dette, det har vært vondt å bære, håper du tar meg alvorlig og svarer meg? det betyr mye for meg.

på forhånd tusen takk fra en kvinne som elsker å være husmor, kone og Mamma.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44134-kj%C3%A6re-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det var fint att höra att du kan amma ditt barn helt, efter 3 tidigare försök som inte lyckats! Jag vill rekomendera alla att amma, om de har möjlighet, så länge som de tycker att det går bra.

Du undrar varför du inte blir gravid med en gång denna gången, som du nu önskar. Detta orsakas helt säkert av att du har fått till amningen denna gången. Så länge som man ammar barnet fullt, så har man ett relativt gott skydd mot graviditet. (Inte 100% men stor)Detta så länge som du inte har fått tillbaka mensen och barnet inte är över 6 månader. Den första ägglossningen har man innan mensen har kommit, så det är svårt att med säkerhet säga hur länge detta skydd varar. Jag vill inte rekomendera dig att sluta amma eller minska ned den för att du nu önskar att bli gravid. Det är inte säkert att du skulle bli gravid med en gång ändå. Tänk istället vilken bra start du nu ger ditt barn, så länge som du kan amma helt. Mindre risk för infektioner och en fin närhet. Du säger själv att du är så glad för detta och inte önskar att sluta. Ta vara på denna korta tiden av livet och tänk på att det egentligen inte spelar någon roll, om du blir gravid nu eller om 6 månader? Om jag har förstått det rätt, så har du 4 graviditeter och förlossningar tätt bakom dig, och det kanske kan vara bra för din kropp att få en liten paus för återhämtning? Dessutom har du åldern med dig, dvs att du är ung och har framtiden framför dig! Detta är bara mina tankar och råd, det är du och din mann som får ta det avgjörande beslutet.

Angående din förlossningsrädsla och tidgare uplevelser, så vill jag rekomendera dig att kontakta sjukhuset för gjenomgång av din förra förlossning. Jag tycker att det hörs anmärkningsvärt och fel ut, att ifrågasätta din starka önskan av epidural, vid din förra (egentligen väl förberedda) förlossning. Sådant får inte hända, anser jag.

Din starka önskan om ett kejsarsnitt nästa gång, får du diskutera med en förlossningsdoktor och jordmor. Det föres alltid en lång dialog innan ett sådant beslut.

Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44134-kj%C3%A6re-jordmor/#findComment-166359
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...