Gå til innhold

Bleking av barns/tenårings tenner

Anbefalte innlegg

Gjest forsvarlig?

Vår datter på 15 år har sterke men veldig misfargede,gule tenner.

Hun har en god tannhygiene,har alltid hatt det,men tennene er alikevel gule.Er dette med tannfarve arvelig?

Dette er et veldig stort kosmetisk problem for henne,har hun da sjanse for og få dekket noen behandling for problemet ettersom hun er under 18?Hun ønsker og bleke tennene for og bli kvitt problemet,men er det forsvarlig og la en ungdom på bare 15 bleke tennene?

Det er foretatt så liten forskning på eventuelle bivirkninger av tannblekemiddel,derfor dveler vi litt over dette.

Er det kansje bedre med limte porselensflater utenpå tennene?hva anbefaler du som tannlege?hva med importert bleketannkrem som nevnt her under?

Hun har iallefall bestemt seg for og gjøre noe med problemet,men hva er det beste alternativet?

hilsen fatter´n

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44177-bleking-av-barnsten%C3%A5rings-tenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Bleking av tenner som foretas av fagpersonell. ( Og jeg jeg tenker da på en tannlege eller tannpleier.) Har ingen skadelige bivirkinger. Dersom det virkelig kan dokumenteres at misfargingen har alvorlig, negativ virkning på henne ville jeg søke trygdekontoret om bidrag. En slik søknad måtte vurderes nøye, men jeg vil ikke utelukke at det i fremtiden vil kunne ytes bidrag når det gjelder behovet for å rette opp misfarginger som kan bety et sosialt hadikap.

Fasetter er også en mulighet, men betyr et irreversibelt inngrep i tannen som man kanskje burde vente med til bleking er forsøkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...