Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk se idag noen cyster på størrelse med pingpong baller (ca) på eggstokkene...

En på den ene og to på den andre,om jeg ikke husker helt feil..Dette ble helt tilfeldig oppdaget da jeg var inne for en kontroll etter Blighted Ovum for 3 uker siden...

Han sa jeg ikke skulle bekymre meg,dette var ufarlig og jeg kunne fint bli gravid fordet men etter en googlerunde så kjenner jeg virkelig at dette bekymrer meg veldig. 

Jeg ble sendt for å ta blodprøver men regner ikke med å få svar på de før onsdag.. Nå er jeg jo livredd for hva dette betyr og om jeg får eggløsning og mens som jeg skal... Er så bekymret nå... :( har du noen erfaringer med cyster på eggstokkene og eggløsning og mens..? kan jeg få normal syklus fordet..? Jeg vil jo bli gravid igjen men føler det blir vanskelig nå.. :(

Endret av Ariana_
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442193-cyster-p%C3%A5-eggstokkene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cyster på eggstokkene er ganske vanlige hos kvinner i fruktbar alder, de kommer og går. Vanlige cyster på under 4 cm trenger ingen oppfølging. Cyster på mellom 4 og 8 cm følges opp etter et spesielt skjema, bla. med måling av CA-125, det er vel den prøve som er tatt av deg? Cyster vil vanligvis ikke påvirke eggløsning og/eller hormonsystemet.

Vennlig hilsen Mette

3 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Cyster på eggstokkene er ganske vanlige hos kvinner i fruktbar alder, de kommer og går. Vanlige cyster på under 4 cm trenger ingen oppfølging. Cyster på mellom 4 og 8 cm følges opp etter et spesielt skjema, bla. med måling av CA-125, det er vel den prøve som er tatt av deg? Cyster vil vanligvis ikke påvirke eggløsning og/eller hormonsystemet.

Vennlig hilsen Mette

Ja jeg tok bilde av den lappen som skulle til blodprøvene og der står det  CA125. Hva vil det si..? 

CA125 står for cancer antigen 125. De bruker den for å sjekke om deet kan være kreft. Egentlig ikke noen god indikasjon, for en betennelse i kroppen kan også føre til høye verdier. Du kan lese mer her https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/ca-125-test/about/pac-20393295

eller bare goggle det selv. Jeg har sluttet å stole på den lille informasjonen jeg får av leger.

I Desember 2014  ble det oppdaget en cyste på 10x6 cm på min høyre eggstokk. De sendte meg en innkalling til operasjon, og skrev på siste linjen, som en "oh,by the way" ; "det er mulig vi fjerner ene eggstokken". Jeg avlyste sporenstreks hele operasjonen, for eggstokkene er viktige for hormonproduksjonen.  Ble da oppringt av lege som sa at selv om den ikke var ondartet nå,så kunne den bli det. Saken er at vi lager slike cyster hele tiden. Det er riktig nok ikke ofte så store cyster forsvinner av seg selv, men stort sett er vi ikke plaget av dem.

Jeg følte meg helt fin det neste året, regelmessing menstruasjon og alt, men desember 2015 fikk jeg forferdelig vondt i magen. Jeg antar at det var fordi den sprakk, for den var borte da jeg ble operert ett år senere for en større cyste på den andre eggstokken. (eller som legen sa; det er ikke lenger en cyste, men en svulst på størrelse med en fotball). Selv om den høyre da var helt fin, og de hadde skrevet i journalen siden sist at jeg var redd for å fjerne organer, så tok de begge eggstokkene. Jeg kan bare advare alle kvinner; om de vil ta eggstokkene så nekt så sant det ikke står om liv. Noen (som meg) reagerer voldsomt på den manglende hormonproduksjonen, og du vet ikke før det er for sent om du er en av dem. Ettersom de også tok livmor vil de heller ikke gi meg progesteron, noe som kunne hjulpet med humør og søvn. Jeg vil anbefale deg å google skiten ut av det, for legene sier ikke mye. De sa ikke til meg at de ville ta alt, men beroliget meg bare med at det var meningen å ta så lite som mulig, når jeg sa jeg ville beholde alt som ikke var ødelagt. De ga men heller ikke noe informasjon om bivirkningene jeg ville oppleve etter det de gjorde.

Så min personlige erfaring er at cystene er mindre farlig for deg enn legene er.

Endret av Tired
Mette Moen, Gynekolog

Det er det man betegner som en markør for visse typer eggstokkcyster, både ondartede og godartede. Prøven tas rutinemessig ved alle cyster, ikke fordi det er mistanke om at den kan være ondartet. Normalt er verdien under 35.

Hilsen Mette

2 minutter siden, Tired skrev:

CA125 står for cancer antigen 125. De bruker den for å sjekke om deet kan være kreft. Egentlig ikke noen god indikasjon, for en betennelse i kroppen kan også føre til høye verdier. Du kan lese mer her https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/ca-125-test/about/pac-20393295

eller bare goggle det selv. Jeg har sluttet å stole på den lille informasjonen jeg får av leger.

I Desember 2014  ble det oppdaget en cyste på 10x6 cm på min høyre eggstokk. De sendte meg en innkalling til operasjon, og skrev på siste linjen, som en "oh,by the way" ; "det er mulig vi fjerner ene eggstokken". Jeg avlyste sporenstreks hele operasjonen, for eggstokkene er viktige for hormonproduksjonen.  Ble da oppringt av lege som sa at selv om den ikke var ondartet nå,så kunne den bli det. Saken er at vi lager slike cyster hele tiden. Det er riktig nok ikke ofte så store cyster forsvinner av seg selv, men stort sett er vi ikke plaget av dem.

Jeg følte meg helt fin det neste året, regelmessing menstruasjon og alt, men desember 2015 fikk jeg forferdelig vondt i magen. Jeg antar at det var fordi den sprakk, for den var borte da jeg ble operert ett år senere for en større cyste på den andre eggstokken. (eller som legen sa; det er ikke lenger en cyste, men en svulst på størrelse med en fotball). Selv om den høyre da var helt fin, og de hadde skrevet i journalen siden sist at jeg var redd for å fjrene organer, så tok de begge eggstokkene. Jeg kan bare advare alle kvinner; om de vil ta eggstokkene så nekt så sant det ikke står om liv. Noen (som meg) reagerer voldsomt på den manglende hormonproduksjonen, og du vet ikke før det er for sent om du er en av dem. Ettersom de også tok livmor vil de heller ikke gi meg progesteron, noe som kunne hjulpet med humør og søvn. Jeg vil anbefale deg å google skiten ut av det, for legene sier ikke mye. De sa ikke til meg at de ville ta alt, men beroliget meg bare med at det var meningen å ta så lite som mulig, når jeg sa jeg ville beholde alt som ikke var ødelagt. De ga men heller ikke noe informasjon om bivirkningene jeg ville oppleve etter det de gjorde.

Så min personlige erfaring er at cystene er mindre farlig for deg enn legene er.

Åhjelpe meg... jeg er sjokkert :( jeg har ikke ord.... 

Jeg er jo midt i prøvingen på barn, det er ikke snakk om at jeg skal fjerne eggstokker eller livmor eller noe som helst,herregud så skummelt... :(... uff for en behandling du har fått.... 

Annonse

1 minutt siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er det man betegner som en markør for visse typer eggstokkcyster, både ondartede og godartede. Prøven tas rutinemessig ved alle cyster, ikke fordi det er mistanke om at den kan være ondartet. Normalt er verdien under 35.

Hilsen Mette

Ok.. jeg er midt i panikken her,er livredd for at jeg nå ikke kommer til å få barn... :(

Vi er prøvere og vi vil bare ha tilbake syklus slik at vi kan prøve igjen.... 

På 4/30/2018 den 21.39, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Kan du få opplyst hvor stor cysten var, så kan jeg forhåpentlig berolige deg. Jeg håper ikke at du henger deg opp i en skremmende og uvanlig sykehistorie! Vennlig hilsen Mette

Jeg fikk ikke opplyst hvor stor den/de er men har fått resultatene på blodprøvene og jeg hadde hCG på 24 og CA-125 var på 59... Jeg er jo livredd for at dette skal være alvorlig.. jeg vet normalen skal være under 35... Han ville ha meg tilbake neste uke for å sjekke livmoren og at alt var kommet ut,og siden jeg har begynt å blø litt idag og har litt mensmurringer så håper jeg nesten mensen er på vei nå og får skylt ut restene.. 

Men jeg ble ikke særlig beroliget av legen da han sa han ikke var bekymret for cystene..det var ikke de han ville ha meg på sjekk for,men livmoren... han sa "verdien var litt høy"..hvorfor sier han det om ikke det er noe å uroe seg for..? 

Endret av Ariana_
Mette Moen, Gynekolog

Hvis man finner unormale prøver, så må det følges opp. CA-125 øker under graviditet, og kan være lett forhøyet (under 100) ved det som betegnes som endometriosecyster. Jeg vet dessverre så lite om deg, ikke engang din alder eller om du har barn, hvor lenge du har forsøkt å være gravid osv.

Du bør føle deg trygg, ved at legen følger deg opp, men selvsagt vil man alltid engste seg når noe ikke er helt normalt.

Vennlig hilsen Mette

PS. Innlegget fra Tired har dessverre ikke vært til beroligelse, men det var en uvanlig sykehistorie, som ikke ligner på din.

På 4/30/2018 den 17.31, Tired skrev:

Jeg kan bare advare alle kvinner; om de vil ta eggstokkene så nekt så sant det ikke står om liv. Noen (som meg) reagerer voldsomt på den manglende hormonproduksjonen, og du vet ikke før det er for sent om du er en av dem.

Og jeg er av helt motsatt oppfatning. Hadde en venninne som måtte fjerne livmora og ba om at de skulle ta eggstokkene også, noe legene nektet med begrunnelse i at da kunne hun jo komme i overgangsalderen (hun var 42 år...). Ikke mange årene etterpå døde hun av eggstokk-kreft etter et sykeleie på 2 uker. 

15 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Hvis man finner unormale prøver, så må det følges opp. CA-125 øker under graviditet, og kan være lett forhøyet (under 100) ved det som betegnes som endometriosecyster. Jeg vet dessverre så lite om deg, ikke engang din alder eller om du har barn, hvor lenge du har forsøkt å være gravid osv.

Du bør føle deg trygg, ved at legen følger deg opp, men selvsagt vil man alltid engste seg når noe ikke er helt normalt.

Vennlig hilsen Mette

PS. Innlegget fra Tired har dessverre ikke vært til beroligelse, men det var en uvanlig sykehistorie, som ikke ligner på din.

Jeg har et barn fra før, er 32 år og har prøvd siden januar :)

Blitt gravid to ganger på første forsøk....men har gått dårlig begge gangene.. kjemisk og BO... 

Prøver å ikke engste meg,men er ikke så lett.. kan det være pga hCG'en som er igjen at den var forhøyet..?

Prøver å ikke engste meg...

Annonse

Akkurat nå, Mette Moen, Gynekolog skrev:

CA125 og HCG kan begge være 'rester' etter graviditet. Det vil vises ved ny prøve.

Hilsen Mette

PS Nå er tråden blitt så lang at jeg mister oversikten (det er så mange tilsvarende spørsmål på forum).

Det går fint,tusen takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...