Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

I dag er jeg 16 uker på vei, jeg går daglig på både Klexane og Albyl-E (lærte av jordmor at så mye som 50% går på enten en av tingene eller begge).

Skal til OUL på sykehuset når jeg er 19+6. Har vært på to UL hos min faste (privat) gynekolog, sist var for rundt 2 uker siden.

Jeg har mistet noen ganger, både SA og MA, men dette har skjedd de første 5-7 ukene så han (gynekologen) min mener egentlig at dette ikke kan kalles fullverdig start på graviditeter...

Pulsen er på mellom 178-180 på babyen, han/hun beveger seg, han sjekket nakkefold litt og denne var 1.56 mm og han sier hele tiden "det ser fint ut"... Men det er jo den "store" OUL på sykehuset som avgjør om det hele er fint eller ikke.

Så vet jeg om SÅ mange som har tatt NIPT test i Danmark (eller hjemme selv via nettsted) og de anbefaler dette veldig. De er i alder fra 29-33 de jeg har hørt fra, selv er jeg nettopp blitt 37. De sier at jeg er for ung til å få noe som helst "hjelp" i Norge, at OUL bare gir ca resultater. Selv om de ser noe "galt" på OUL vil jeg ikke få noe mer hjelp for jeg er for ung. Selv en duo test i Norge er bare 60% sikker. Og jeg får ikke den NIPT testen pga alderen min.

Jeg klarer ikke nyte graviditeten min, tør ikke glede meg. Jeg er nøytral kan man vel si for jeg tenker at man ikke blir så skuffet og lei om noe er galt da.

Vet dette er "umulig" å svare på - hvor stor er sjangsen for at noe er galt? På denne OUL hvor mye "hjelp" får jeg? Jeg har fødselsangst, angst for at noe er galt med fosteret, redd for alt egentlig.

Er det noe jeg kan si når jeg kommer til OUL slik at jeg får så mye hjelp som overhode mulig?

Er NIPT test noe en bør ta (om så bare for egen trygghet?) Ser at ALLE i Danmark får dette!

Er det et tidspunkt det er "for sent" å ta NIPT (på eget iniativ)? Jeg tenker at det tar jo litt tid og jeg ser for meg at hadde jeg tatt NIPT ville jeg ikke fått svar før uke 18 f.eks. og om denne viser "syk" baby, godkjennes denne testen i Norge? Ellers er det jo litt bortkastet uansett, ta en test i utland som ikke "gjelder" i Norge og man har syk baby men får ikke mer hjelp.

Beklager, litt rotete her, men tusen takk for (eventuelle) svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442252-redsel-for-at-noe-er-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå din bekymring, men har dessverre vært for lenge borte fra rutiner innen fødselshjelp til å kunne hjelpe deg med råd og trøst. Puls på 170-180 hos fosteret er normalt i midtre del av svangerskapet. Lykke til videre.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...