AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Hei, Jeg fikk skrevet ut cyproteronacetat (Androcur) av en gynekolog for behandling av akne, etter å ha vært gjennom alle de tilgjengelige dermatologiske behandlingene (antibiotika, isotretinoin x3, diverse kremer, etc.) uten effekt. Han mener at Diane er det eneste som muligens kan virke, men på grunn av alder og et par andre risikofaktorer er jeg skeptisk til dette (34 år, BMI 31, høyt blodtrykk, flere tilfeller av blodpropp i slekten). Derfor skrev han ut Androcur 50 mg, ¼ tablett annenhver dag i 3 uker, så en uke pause, og forfra igjen. Jeg synes doseringen virker litt merkelig, sammenlignet med det som anbefales i pakningsvedlegget (100 mg hver dag i de første 10 syklusdager, kun sammen med østrogenholdig p-pille) og det jeg har lest at andre har fått skrevet ut (også uten p-pille). Gynekologen mener at preparatet sannsynligvis uansett ikke vil hjelpe, men at jeg burde prøve det i et halvt års tid likevel så lenge jeg nekter å ta Diane, siden det ikke finnes andre virksomme behandlinger. Nå er jeg litt usikker på om jeg burde fortsette med dette. Har en såpass lav dose overhodet noe for seg, sånn hormonelt sett, eller er det kun en unødvendig/uvirksom forstyrrelse av kroppens egne hormoner? Og er rytmen på 3 uker på – 1 uke av egentlig riktig? (Jeg fikk egentlig inntrykk av at han improviserte doseringen litt... Han sa selv at han ikke hadde noe som helst erfaring med Androcur, men at det var den ikke-østrogenholdige komponenten i Diane, og at jeg derfor bare skulle ta den «som en p-pille».) Hormonverdier (april 2017 / september 2017): Østradiol: 311.8 / 59 pg/ml DHEA-S: 295.0 / 298.2 μg/dl Androstenion: 2.2 / 1.3 ng/ml Testosteron, total: 0.404 / 0.25 ng/ml Testosteron, fri: 0.078 / 0.04 ng/ml FSH: 3.98 / 4.17 mU/ml LH: 12.0 / 8.90 mU/ml Prolaktin: 21.59 / 13.64 ng/ml Cortisol: 12.1 / 7.0 μg/dl Ultralyd av eggstokker: Ingenting unormalt. Ingen andre medikamenter. Anonymkode: 5e668...4a6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442387-cyproteronacetat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Tillegg: Har kun tatt Androcur de siste 2 ukene, begge blodprøvene er altså fra før oppstart. Anonymkode: 5e668...4a6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442387-cyproteronacetat/#findComment-3849635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Jeg skjønner av svarene på hormontestene at utredning og -sannsynligvis- den foreslåtte behandlingen ikke har skjedd i Norge? Det brukes andre verdier på hormonprøvene, og omregningen til de verdier vi bruker (mol/L) er noe omstendelig, men det jeg kan se har du normale verdier (prøven fra april er sannsynligvis tatt ved eggløsning, mens prøven fra september er tatt i starten av syklus ?). De mannlige hormoner ser ut til å være normale, så det er tilsynelatende ikke unormale hormonforhold som kan forklare ditt hudproblem. Så det med behandling med androcur. Det er et legemiddel som motvirker effekten av mannlige hormoner og som derfor brukes for å dempe seksualdriften hos menn, i doser på 100-200 mg daglig. Samme stoff (cyproteron acetat, CPA) brukes i Diane som kun skal brukes for å redusere uren hud. Det er altså ikke en p-pille i vanlig forstand, men den har p-pille effekt. I Diane er 2 mg CPA sammen med 35 mikrogram etinyløstradiol. Man antar at risiko for blodpropp er relatert til østrogenet i pillen. Diane er den p-pille som har høyest risiko for blodpropp, og med dine andre risikofaktorer, er det klart at du ikke skal bruke p-pille. I Norge brukes androcur ikke ved behandling av kvinner, men jeg vet at det praktiseres noen steder i utlandet. Jeg kan dessverre ikke gi deg råd, men er noe skeptisk til denne behandlingen. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442387-cyproteronacetat/#findComment-3849697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.