Gå til innhold

Er peppermynteolje skadelig - er potte tett i desa

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at man blir tettere i nesen under graviditet, og det har jeg vært i mange uker, men nå har jeg vært forkjølet i en uke og er potte tett! Måtte bare bruke otrivin i 4 dager (kun rett før jeg la meg om kvelden). I går klarte jeg å la vær etter å ha sittet 2 x 20 minutter over damp. Det føltes imidlertid ikke som om det hjalp noenting, snørret er helt "seigt" liksom. (Det kommer også ut mye blod).

Voknet med smerter i bihulene, og er redd for at det skal utvikle seg til bihulebetennelse så lenge jeg ikke får løsnet opp i nesen. Har også veldig mye vondt i hodet, og det pleier jeg aldri å ha. (Blodtrykket er lavt 90/60)

For mange år siden var jeg avhengig av otrivin, men klarte da å slutte etter en overgangsperiode med peppermynteolje. Enten noen dråper i dampvannet, eller smøre en liten dråpe under nesen, eller stappet noe papir med olje opp i nesen. Dette var mye mer effektivt enn saltvann (som jo ikke virker I DET HELE TATT). Men lurer på om dette kan være skadelig for fosteret? Er i uke 16.

Det er jo noen eteriske oljer som kan være farlige når man er gravide, men jeg aner ikke hvilke...

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Du kan tryggt använda dig utav pepparmynstolja, utan att detta skulle vara farligt för fostret. Är du så rejält förkyld, att du är rädd för bihålorna, bör du ta Otrivin kontinuerligt i några dagar. Det är inte farligt att använda detta under en sådan kort tid. Du har ju dessutom kunskapen om att det kan vara vanebildnaden om man använder det under en lång tid. Detta skall du givetvis inte gjöra, då det skadar dig med inte fostret. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...