Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jente, 33 år. Sunn, frisk og slank, gift med mann 32. Vi har prøvd å få barn i snart 4 år. Etter 2 år med prøving ble vi henvist til IVF. Tok på forhånd røntgen HSG som var helt normal, samt blodprøver og sædprøve. Har tatt en omgang med IVF som ble negativ. Hadde sterke smerter under uttak og innsett, vanskelig å få kateter inn. Så ble henvist til laparoskopi og hysteroskopi som ble gjort etter påsken. Der fant de sparsommelig endometriose bukvegg (så lite at det neppe har noe å si for infertilitet sa de, men de fjernet det), hun mente jeg ikke hadde stenotisk cervix selvom den var trang. Men de fant et septum i livmor som jeg mener hun sa de fjernet. Var veldig groggy etter narkosen. Utdrag fra journalnotat:

Uterus er hjerteformet med en inndragning i dundus som et septum, kaviteten er trang. Med kald saks deles septum i fundus, kaviteten åpner seg, ingen blødning. Hvorfor har ingen sett dette septumet før? Verken under undersøkelser eller røntgen HSG? Og kan jeg bestille time hos gynekolog for å se om hele septumet er fjernet og grodd fint siden jeg ikke får noe oppfølging på Ullevål for dette? Betyr at hun delte septum, at hun fjernet det på legespråk? 

Hehe kjenner jeg har flere spørsmål, og siden jeg enda ikke har blitt gravid lurer jeg på om alt ikke er på stell der inne alikevel..

Anonymkode: 148bb...56d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442585-infertilitet-ivf-og-septum/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke jeg kan svare deg på dine spørsmål. Et septum er medfødt, så det har vært der hele tiden. Etter det jeg kan forstå klippet hun skilleveggen opp, det er ikke vanlig å sjekke det på nytt. Det måtte i så fall ble en ny hysteroskopi. Du bør nå se om du kan bli gravid, lykke til. Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...