Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er 29 år å sliter med ekstrem pmdd. Jeg har fra alder14 år etter bruk av Yasmin p-pille hatt store utfordringer med hormonelle svingninger og depresjon. Avsluttet all bruk av p piller å gikk kun på antidepressive over noen år. Jeg fikk en tung depresjon under svangerskapet, som forsvant med en gang barnet var ute! I tiden etter svangerskapet har jeg nå ekstrem pms. Det svartner totalt. Det er som en tsunami som velter over meg hver gang før mensen kommer. Jeg bruker wellbutrin men denne funker ikke i disse periodene. Da vi prøver å bli gravide ( prøvd i 2 år) kan jeg ikke bruke annet prevensjonsmiddel. Jeg har høyt blodtrykk og kolesterol. Min mor kom tidlig i overgangsalder og har ekstreme utfordringer rundt det. Alle rundt meg merker dette(inkludert kollegaer) dette er flaut! Jeg burde ikke jobbet de dagene det står på spm verst. Ca 2 dager før mens å gjennom hele mens. Det som også er rart er at jeg får disse utfordringene også rundt eggløsning. Hva gjør jeg! Jeg er ikke deprimert eller hormonell de andre dagene i måneden. Vil også legge til at jeg får tung migrene i tiden rund eggløsning og mens. Dette har kommet etter svangerskapet. (5 år siden) jeg merker også at jeg roter med ord og uttalelser når dette står på. Jeg bruker mye energi på å jobbe med meg selv, derfor blir jeg nok veldig sliten i tillegg! håper du kan hjelpe! 

Anonymkode: 07421...e73

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442587-hjelp-ekstrem-pmdd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ille når man nesten halvparten av syklus er ute av form. Man kan prøve å endre på hormonforholdene, men det går ikke når man ønsker å bli gravid. Se vedlagte forslag fra en artikkel jeg skrev til Legetidsskriftet. Wellbutrin er det jeg kan se et SSRI-preparat. Kanskje du skal øke dosen i PMS-dagene?

Jeg håper at du kan få hjelp.

Vennlig hilsen Mette

Medikamentell behandling

Der er god dokumentasjon for at kalsiumkarbonat i dose på 1 200 mg daglig i siste del av syklusen kan redusere premenstruelle plager, med bivirkninger i størrelseorden som for placebo. Spironolakton i doser på 100 mg daglig de siste 14 dager av syklus har hatt god effekt, spesielt på mastalgi (ømme bryster) og oppblåsthet, men også på de affektive plagene. Vitamin B6 (pyridoksin) i doser på mellom 50 og 100 mg kan  ha effekt .

Psykofarmakologisk behandling

Best dokumentert behandling både for psykiske og somatiske symptomer, med opptil 70 % effekt, er selektive serotoninreopptakshemmere ('lykkepiller'). For flere typer av slike SSRI-preparater foreligger dokumentert effekt. Prinsippet er å starte med laveste dose (10 – 20 mg daglig for fluoksetin, paroxetin, citalopram og 25 – 50 mg for sertralin) og øke doseringen til 2 – 3 ganger utgangsverdien. Det er vist at behandling gitt bare i lutealfasen er effektivt (Dvs fra eggløsning til start av menstruasjon). Hvis SSRI-preparater ikke har effekt eller har uakseptable bivirkninger, kan neste valg være klomipramin (25 mg, økende til 50 – 75 mg daglig) eller alprazolam (0,25 mg, økende til 2,25 mg) i lutealfasen (1).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442587-hjelp-ekstrem-pmdd/#findComment-3851783
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...