AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Blir ikke klok på dette med syklus og psyke. Det blir lite snakket om og ikke tatt på alvor. Jeg hadde hver måned en skikkelig nedtur psykisk der jeg ble svært deprimert i en uke. Dette i forbindelse med mensen. Det samme opplever mine døttre. Da jeg kom i overgangsalder ble jeg så psykisk dårlig at jeg måtte ha hjelp av medisiner og psykolog. Lege og psykolog har ikke tatt overgangsalder og menstruasjon med i betraktning. Jeg spurte til og med en gynekolog men hun var mest opptatt av blødninger og stressinkontinens. Nå har jeg kanskje litt blødning sånn med mange ukers mellomrom. Likevell kan jeg oppleve disse humørsvingningene som jeg ikke forstår. Samtidig har jeg dette ubehage i mage og korsrygg som man opplever før mens. Jeg bruker ingen form for prevention. Hvorfor blir ikke psykiske plager i forbindelse med mens og overgangsalder tatt på alvor? Anonymkode: 4e759...502 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442655-psykiske-plager-i-forbindelse-med-syklus-og-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Du må vennligst gi litt mer informasjon. Hvor gammel er du? hvordan er det med dine menstruasjoner? Psyke og syklus er komplisert fordi det kan bero på PMS plager som ofte blir verre i årene før menopausen (som er siste menstruasjon), og det kan bero på svikt i østrogenproduksjonen etter menopausen. Det er ikke alltid at hormonbehandling er løsning på problemene. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442655-psykiske-plager-i-forbindelse-med-syklus-og-overgangsalder/#findComment-3852035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Er 53 år. Jeg begynnte å få uregelmessige menstruasjoner for ca fem år siden. Startet med veldig kraftige blødninger som varte i ukesvis for så å ha lengre opphold. Følte meg som tre ganger premenstruell i laaange perioder. I en slik periode ble jeg så psykisk dårlig at jeg måtte slutte å jobbe. Sov ikke om natten og hadde denne intense uroen inni meg. Ble dypt deprimert og utviklet tvangstanker. Siden har jeg vært psykiatrisk pasient , gått på antidepressiva og ble uføretrygdet. Nå har jeg nesten ikke blødninger lenger. Kan være mange mnd i mellom og så kan det plutselig komme to mnd på rad. Jeg hadde vært en yrkesaktiv og oppegående kvinne før dette. Men INGEN har villet ta denne diskusjonen. Legen tok noen hormonprøver første gang jeg kom og kunne konstantere at mine kraftige blødninger ikke hadde med overgangsalder å gjøre. At det sikkert var omvendt . At blødningene var psykisk?. Av gynekologen fikk jeg etter hvert cyklocapron. Hun forstod ikke helt det jeg snakket om ang psyken men kunne konstantere at jeg var i overgangsalderen. Hun tok meg ikke på alvor fordi jeg nå hadde fått en OCD- diagnose. Som om jeg bare tenkte tull. ( hadde hatt tvangssymptomer i min ungdom også men nå blusset det plutselig opp veldig). Har det bedre i dag men lurer enda på om utfallet hadde blitt anderledes hvis det med psyken og overgangsalder hadde blitt tatt på alvor. Anonymkode: 4e759...502 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442655-psykiske-plager-i-forbindelse-med-syklus-og-overgangsalder/#findComment-3852070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Det første tegn på overgangsalder er at menstruasjonssyklus endrer seg, først med tettere menstruasjoner, siden med utsettende blødninger, som når de kommer kan være rikelige og vare i flere uker. I siste fase kommer menstruasjoner sjednere. Når det har gått 12 måneder uten blødninger, så regner man med at menopausen er passert, at du har hatt siste menstruasjon. Å ta hormonprøver i denne turbulente perioden har liten hensikt, for hormonene kan endre seg fra uke til uke. Blødningsuregelmessighet kan ikke være psykisk, men sterke psykiske påkjenninger kan stoppe blødningene. Cyklokapron demper rikelige blødninger, men kan ikke normalisere syklus. Uregelmessig syklus skyldes som regel at eggløsningen kan svikte og da blir det problem med syklus fordi det ikke dannes hormonet progesteron. Det produseres etter eggløsning og regulerer syklus. Et kunstig progesteron kan avhjelpe situasjonen. Det er ikke klar relasjon mellom overgangsalder og psykiske symptomer, og det er ikke sikkert vist at hormonbehandling (østrogenbehandling) kan ha effekt. Så symptomene behandles hver for seg. Jeg er ikke psykiater, men tror ikke at din situasjon i dag er påvirket av hormonforandringene i overgangsalderen. Godt å høre at du har det bedre. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442655-psykiske-plager-i-forbindelse-med-syklus-og-overgangsalder/#findComment-3852188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Takk for at du tok deg tid til å svare og beklager at jeg tok opp problemet i feil forum. Jeg er høyt utdannet og har jobbet i en ansvarsfull og krevende jobb i mange år. Det forundrer meg bare at alt forandret seg akkurat de mnd jeg begynte med de voldsomme blødningene. Det gav søvnproblemer, indre spenning og angst. Som etter hvert førte til en mer alvorlig depresjon. Jeg forstår jo nå at det ikke er noen sammenheng og at det bare tilfeldigvis har skjedd samtidig. Ekspertisen og forskningen har nok rett. Føler meg veldig flau som har tatt opp dette problemet. Men takk likevel , du har i alle fall prøvd å gi meg et svar. Anonymkode: 4e759...502 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442655-psykiske-plager-i-forbindelse-med-syklus-og-overgangsalder/#findComment-3852235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Du skal i all fall ikke føle deg flau over å stille spørsmål. Det er jo det man har sakkunnskapen til, og det er nok mange som ville lure på det samme som du. Det er jo ikke umulig at den turbulente tid med de hormonforstyrrelser som opptrer i overgangsalderen kan ha utløst latente psykiske problemer? Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442655-psykiske-plager-i-forbindelse-med-syklus-og-overgangsalder/#findComment-3852281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.