Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg er en kvinne i tidlig 30 årene og har slitt med uregelmessig menstruasjon i lang tid nå. Har nå tatt hormonprøver hos lege, og hadde da hatt menstruasjon 3 uker tidligere. Hadde  menstruasjon måneden før også, men før det hadde jeg to måneder uten, og før det 3 måneder uten. Fikk menstruasjon 4. mai og tok hormonprøvene 25. mai. Altså 3 uker ut i syklusen. Legen spurte meg ikke om siste menstruasjon, og får tilbakemelding på blodprøvene at hormonprøver er normale. Alt av stoffskifteprøver er normalt også.  Men de som analyserer hormonprøvene trenger vel informasjon om når i syklusen jeg er for å kunne vurdere hormonprøvene? Referanseverdiene er jo avhengig av hvor i syklusen man er. Jeg har ofte vanlige menssmerter og murringer i magen før menstruasjon, blir oppblåst etc, men flere måneder så kommer det ikke mensen allikevel. Jeg føler at jeg har eggløsning, men så kommer ikke mensen. Jeg er i overkant aktiv og trener mye, spesielt høyintensiv trening. Dette stresser jo kroppen mye og påvirker hormonene også. Jeg sliter i tillegg med tilbakevendende depresjoner, jeg har et stort søtsug, er mye sulten og er irritabel, mye angst og indre uro. Ellers er jeg i fin fysisk form og har normalvekt med BMI 21. Prøvesvarene mine ser slik ut:

S-FSH 5 U/L referanseområde: 1-13,tidl follikkelfase

S-LH 10 U/L referanseområde 1-13,tidl follikkelfase

S-Prolaktin 321 mU/L  referanseområde <700

S-Østradiol -17 beta: 0,24 nmol/L referanseområde:  >0,10 syklusavhengig

S-Progesteron: 7 nmol/L referanseområde: foll.fase<3,lutealfase>15

Ettersom jeg tok disse prøvene 21 dager etter siste menstruasjon, som jo er det beste tidspunktet å måle progesteronverdiene mine, så burde vel verdiene vært høyere? Og S-østradiol burde vært høyere?? Bør jeg be om viderehenvisning til spesialist? Jeg sliter mye psykisk som ikke har en forklaring, og spesielt dette med søtsug og angst/indre uro, tilbakevendende depresjon. Kan det være at jeg sliter med for lavt progesteron nivå eller annen hormonforstyrrelse.

Håper du kan hjelpe meg med å vurdere disse hormonprøvene i ett nytt lys ved at de ble tatt 21 dager etter jeg hadde siste menstruasjon og gi meg råd om dette er noe jeg bør følge opp videre.  

Anonymkode: 535e5...77c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442660-lavt-progesteron-og-psykisk-helse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var oppklarende. Prøvene er tatt 12 dager før neste menstruasjon (6.juni). Det er på dag 21 (i syklus på 28 dager) at man har høyst verdi av progesteron. Din progesteron var på vei opp, og en verdi på 7 nmol/L er derfor helt normal på dette tidspunktet. Hormonsvar skal ikke bare vurderes i forhold til siste menstruasjon, men i forhold til den etterfølgende menstruasjon.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker

Takk for svar. Er det slik å forstå at alt ser normalt ut da? Jeg har jo lurt på om jeg har noen hormonforstyrrelser, PCOS e.l, men da kan jeg avskrive det? Det med uregelmessig menstruasjon kan vel også komme av stress og hard trening, så kan godt være det som gjør at det er noen måneder jeg ikke får mensen også.

Anonymkode: 535e5...77c

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...