sussie Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hei. Jeg er 43 år og har to spørsmål. 1. Har brukt Cerazette i to perioder. Første gang for noen år siden ble jeg tilnærmet blødningsfri. Nå nylig har jeg brukt dem igjen, og håpet på ny å bli blødningsfri. Men denne gangen fikk jeg av en eller annen grunn regelmessig og langvarig mens opp mot 17-18 dager, ledsaget av menssmerter. For meg var dette en uakseptabel bivirkning, og jeg valgte å slutte med dem etter ca et halvt år. Blødningen ga seg da allerede etter et par dager. Er det noen vits i å gi dem et tredje forsøk? 2. Jeg har kraftig menstruasjon og har derfor begynt å tenke på hormonspiral, ikke minst mtp at moren min hadde "styrtblødninger uten forvarsel" da hun var i siste halvdel av 40-årene. Livmoren min er bakovervendt. Har hatt to keisersnitt. Et planlagt, mens det siste (for 15 år siden) var akutt etter at jeg hadde hatt nesten full åpning (9 cm). Vil dette med at jeg har hatt rier og såpass stor åpning ha noe å si for ubehaget og smertene når spiralen settes inn? Dette med smerter bekymrer meg veldig. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442717-cerazette-p%C3%A5-ny-eller-hormonspiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Jeg vil anbefale deg hormonspiral. Se nedenfor rapport om smerter ved innsettingen (pasientens opplevelser). Se også hvor effektive spiralene er til å stoppe menstruasjonen totalt. Kyleena vil kanskje være det beste valget for deg? den er den tynneste å sette inn og nesten like effektiv som Mirena. Ta en Ibux og en paracet før du går til innsetting. Jeg kan ikke si om det at du hadde åpning på 9 cm vil gjøre det enklere, kanskje? Lykke til. Gi tilbakemelding om hvordan det går, hvis du velger denne metoden. Vennlig hilsen Mette År Jaydess Kyleena Mirena Bortfall av blødning 1 6% 12% 16% 3 12% 20% 24% 5 23% 26% Pasientrapportering av smerter ved innsetting av spiral Jaydess Kyleena Mirena Ingen 30 27 17 Mild 42 46 41 Moderat 22 24 35 Mye 5 4 7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/442717-cerazette-p%C3%A5-ny-eller-hormonspiral/#findComment-3852532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.