Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 43 år og har to spørsmål. 

1. Har brukt Cerazette i to perioder. Første gang for noen år siden ble jeg tilnærmet blødningsfri. Nå nylig har jeg brukt dem igjen, og håpet på ny å bli blødningsfri. Men denne gangen fikk jeg av en eller annen grunn regelmessig og langvarig mens opp mot 17-18 dager, ledsaget av menssmerter. For meg var dette en uakseptabel bivirkning, og jeg valgte å slutte med dem etter ca et halvt år. Blødningen ga seg da allerede etter et par dager. Er det noen vits i å gi dem et tredje forsøk?

2. Jeg har kraftig menstruasjon og har derfor begynt å tenke på hormonspiral, ikke minst mtp at moren min hadde "styrtblødninger uten forvarsel" da hun var i siste halvdel av 40-årene. Livmoren min er bakovervendt. Har hatt to keisersnitt. Et planlagt, mens det siste (for 15 år siden) var akutt etter at jeg hadde hatt nesten full åpning (9 cm). Vil dette med at jeg har hatt rier og såpass stor åpning ha noe å si for ubehaget og smertene når spiralen settes inn? Dette med smerter bekymrer meg veldig.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442717-cerazette-p%C3%A5-ny-eller-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil anbefale deg hormonspiral. Se nedenfor rapport om smerter ved innsettingen (pasientens opplevelser). Se også hvor effektive spiralene er til å stoppe menstruasjonen totalt. Kyleena vil kanskje være det beste valget for deg? den er den tynneste å sette inn og nesten like effektiv som Mirena. Ta en Ibux og en paracet før du går til innsetting. Jeg kan ikke si om det at du hadde åpning på 9 cm vil gjøre det enklere, kanskje?

Lykke til. Gi tilbakemelding om hvordan det går, hvis du velger denne metoden.

Vennlig hilsen Mette

År

Jaydess

Kyleena

Mirena

Bortfall av blødning

1

6%

12%

16%

3

12%

20%

24%

5

23%

26%

Pasientrapportering av smerter ved innsetting av spiral

Jaydess

Kyleena

Mirena

Ingen

30

27

17

Mild

42

46

41

Moderat

22

24

35

Mye

5

4

7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...