Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. jeg har nå hatt hormonspiral i ganske nøyaktig 2 år. Denne var helt topp første året. Nå de siste 8 månedene har jeg hatt nesten daglige blødninger og magesmerter. blødningene varierer veldig fra dag til dag. Kan også nevne at jeg er plaget av forstoppelse og oppblåst mage. Det virker også som om jeg blør veldig mye mer når tarmen er full? kan det ha noen sammenheng? jeg har vært flere turer til legen for problemene, men de sier bare dette er normalt. I desember 2017 var jeg på gyn å tok celleprøve og innvendig UL. der fant de ingenting. Bare at livmoren låg bakoverlent?! noe som kunne føre til smerter ved samleie med spiralen i. Føler ikke legene tar plagene mine på alvor. Men begynner å lure på om det kan være noe feil i systemet enten der framme eller bak..ikke godt å si..ubehagelig er det uansett. Håper på et eller annet råd her inne, er sikkert verdt et forsøk...

Mvh Charlie

Anonymkode: cb769...84f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442830-smerter-og-bl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En livmor som ligger bakover (det gjør den hos 25%) eller som inneholder en spiral medfører ikke smerter ved samleie. Det må være helt klart.

Uregelmessige blødninger skyldes sannsynligvis hormonspiralen. Det har ikke relasjon til forstoppelse.

Smertene kan skyldes at du har utviklet endometriose, en godartet tilstand med livmorslimhinne utenfor livmoren. Det kan gi smerter ved menstruasjon og samleie, og det kan i noen tilfeller påvirke tarmfunksjonen. Det stemmer ikke helt med at hormonspiral kan være god behandling for endometriose.

Endometriose kan bare diagnostiseres ved kikkhullsoperasjon, men noen typer kan ses ved ultralyd. Du bør få henvisning til gynekolog for videre utredning. Du kan evt. i en periode forsøke p-pille uten pause.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...