Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 49 som fikk utført kikkhullsoperasjon for 2,5 mndr siden, hvor de fjernet livmorhals, livmor, eggstokker. Dette pga ekstreme smerter i underlivet gjennom mange år.

Alt gikk fint i følge kirurgen. Jeg hadde dog veldig mye smerter etter operasjonen, og måtte bruke Paralgin Forte de første ti dagene.Tror mye av grunnen til det var at jeg hostet mye/kraftig pga forkjølelse i tiden etter. Fikk vanlige instruksjoner om ikke å løfte mer enn 5 kg de første 6 ukene, samt avstå fra samleie i 3 mndr. Hadde vel et par uheldige episoder der jeg løftet/brukte magemuskulaturen litt mer enn det jeg skulle før de 6 ukene hadde gått, og det fikk jeg kjenne. Sterke stikkende smerter samt at magen hovnet opp. Måtte bruke Paralgin F 1x4 igjen i 3-4 dager etter begge de episodene. 

Etter det "la jeg ned" absolutt alt som hadde med fysisk aktivitet å gjøre, da dette bare forårsaket vondt igjen.Var lenge bra, men for noen dager siden må jeg tydeligvis ha gjort noe som igjen har skapt problemer. Har jo virkelig prøvd å ta det helt rolig.Kanskje det var det at jeg flytta litt på en tung stol, eller klippet litt plen.I tillegg utførte jeg en del knipeøvelser. Resultatet var at for 2 dager siden fikk jeg  smerter igjen og magen hovnet veldig opp, så ut som om jeg var gravid 4 mndr. Måtte ta en Paralgin F igjen, og egentlig hjalp det ikke så mye,.I går kveld hadde jeg plutselig litt svak brungul farga utflod.

Har snakket med kirurgen ved de to første hendelsene, og hun sa at alt virka normalt, og at dette kunne ta tid - ikke uvanlig med opp til 6 mndr før ting normaliserte seg.Har ikke ringt henne nå.

Men hvorfor tåler ikke magen min noen ting? Skulle tro at jeg snart kunne få lov å gjøre dagligdagse greier som å klippe plena, gå tur med bikkja (hu trekker litt) eller bære mer enn en halv bøtte vann. Etter alt det jeg har lest med hvor fort kommer seg etter en slik operasjon, synes jeg dette ikke virker greit.Fortvila.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443263-plager-etter-hysterektomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Der er en del jeg ikke forstår vedrørende din operasjon. Det var et veldig strengt regime du er anbefalt etter operasjonen. Vanligvis kan man gå tilbake til full jobb etter noen uker, ha samleie etter 6 uker og begynne å dyrke sport etter ca 4 uker. At man kan forvente plager i seks måneder etterpå, høres rart ut. Jeg er ganske sikker på at din nåværende situasjon ikke skyldes at du har vært uforsiktig.

Hva fant man ved undersøkelse av livmor og eggstokker? Hvorfor fjernet man eggstokkene? Har du fått hormonbehandling med østrogen?

Dessverre er det ikke alltid man blir bedre ved å fjerne livmoren, noen kan faktisk bli verre. Har du vært i kontakt med et smerteteam for hjelp?

Mange spørsmål, jeg kan evt kommentere når jeg vet litt mer om deg.

Vennlig hilsen Mette

Takk for svar. Regimet er likt fra to forskjellige kirurger ved to forskjellige sykehus. 

Grunnen til operasjonen i utgangspunktet var mistanke om adenomyose og/eller muskelknuter, som forårsaket sinnsvake smerter etter orgasme , men også ifb med menstruasjon da jeg fremdeles hadde det for et par år siden.  De fant muskelknuter i livmoren. Jeg var allerede godt inn i overgangsalderen og har i et år gått på hrt, og derfor valgte jeg selv å fjerne alt. Har fortsatt på rent østrogenplaster etter operasjonen.Jeg har ikke lenger smerter ved orgasme.

Må si jeg blir bekymra når du sier at man faktisk kan bli verre av å fjerne livmoren. Og jeg er også ganske fortvila over at sykehuset ikke tar meg alvorlig, når jeg sier jeg føler noe er galt. Det er vel ikke meningen at jeg skal hovne opp i magen og må ta smertestillende  bare jeg flytter litt på en tung stol eller går kort tur med bikkja samme dag, nå så lenge etter operasjonen? Ektra frustrenende er det at kirurgen sier det ikke er noe hun kan gjøre, og alt høres greit ut - og hvis det er noe mer nå så må jeg ta det med fastlegen. Forstår overhodet ikke hva fastlegen kan gjøre for meg - de har ikke en gang et ultralydapparat.

Endret av Moose69
Mette Moen, Gynekolog

Det lyder fornuftig at du nå har østrogenplaster, det er en god behandling. Ved smerter i mageregionen vil magen ofte 'hovne opp' uten at det er noe som fyller opp, men det er en reaksjon fra bukveggen, på en måte å legge en hylse omkring det som er vondt.

Legene har sannsynligvis undersøkt deg grundig og ikke funnet noe som kan forklare dine smerter, f.eks. blodansamlinger eller slikt. Det er ikke det samme som at de ikke tror at du har vondt. Nå har man fjernet livmor og eggstokker med et håp om at det skulle bedre dine smerter. I forbindelse med operasjonen er hele magen undersøkt innvendig og man har tilsynelatende ikke funnet noe galt.

Da blir det et 'kronisk smerteproblem' hvor man må søke å hjelpe deg ut fra dine symptomer. Her er det at et smerteteam må inn i bildet, og her må din fastlege få en sentral posisjon. Ultralyd ikke til noen nytte, for du er sannsynligvis grundig utredet før og under operasjonen.

Som sagt, jeg håper at du kan få hjelp fra smerteekspertene.

Vennlig hilsen Mette

Hei igjen.

Jeg har ikke blitt undersøkt ETTER operasjonen i forbindelse med disse nye vondtene, det er det jeg synes er rart med de plager jeg har nå. Vil de ikke kunne se noe med ultralyd nå, om det har blitt noe ekstra arrvev, sammenvoksninger eller annet som kan forårsake dette? Og kan disse evt forårsake slike smerter jeg har? De er stikkende og dumpe på samme tid.Er det vanlig å få det slikt etter å ha fjerna alt? Du skrev at det noen ganger ble verre av å fjerne...Pleier det å bli kronisk? 

Smertene jeg innimellom får nå, er ikke likt de jeg fikk før - så sånn sett er det jo vellykka og jeg kan ha orgasme uten å ta smertestillende en time før.

Jeg ser sammenhengen med fastlege og smerteteam, men skjønner ikke at det ikke er interessant for kirurgen som opererte meg å evt ta en undersøkelse.

Håper du kan svare på de siste spørsmålene mine - og jeg vil takke deg mye for at du tar deg tid :)

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke se arrvev eller sammenvoksninger på ultralyd. Hvis det dreier seg om nervesmerter, vil de gjerne bli verre for hvert kirurgisk inngrep, og de kan endre karakter etter en ny operasjon. Hva skal kirurgen se etter? Livmor og eggstokker er borte, så da er det ikke noe å se etter.

Du har vel allerede hatt kroniske smerter før operasjonen. Man har forsøkt kirurgi som ikke har hjulpet deg. Så da må smertebehandling bli neste trin.

Hilsen Mette 

• 4 år senere...

Annonse

Erfaring?

Hysterektomi men beholdt eggstokker.

Hva er bivirkninger ved fjerning av livmor.

Sliter veldig med urinveiene og hodepinne.  Hatt uvi før men de to siste gangene ingen positiv prøve. Jeg kjenner press og følelse av at noe vil ut etter å ha tisset. Hodepinne er der veldig ofte.  Har noen opplevd noe lignende?

Jecam skrev (32 minutter siden):

Erfaring?

Sliter veldig med urinveiene og hodepinne.  Hatt uvi før men de to siste gangene ingen positiv prøve. Jeg kjenner press og følelse av at noe vil ut etter å ha tisset. Hodepinne er der veldig ofte.  Har noen opplevd noe lignende?

Har du vært hos lege/gynekolog for dette?

Det er ingen gynekolog som svarer her inne lengre, dessverre.

Jecam skrev (40 minutter siden):

Erfaring?

Jeg gjorde dette i sommer. Ingen bivirkninger hos meg. Råder deg til å snakke med legen eller gynekologen din om dette. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...