Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet at leger og andre tar utg.pkt. i ultralydtermin, men jeg lurer likevel på hva jeg selv skal forberede meg på.

Jeg vet med 100% sikkerhet at jeg ble befruktet 31. august. Noe annet er helt utelukket. Ut fra denne dato og dato for siste mens-start, har jeg regnet ut termin til 24. april. Dette stemmer perfekt med SF-mål og andre ting også.

På ultralyd i uke 18 ble terminen beregnet til 1. mai. Hvis dette er riktig, ligger jeg langt over normalkurven på sf-mål, og jeg kjente da liv første gang tidligere enn normalt for førstegangsfødende.

Kan jeg anta at fødsel vil skje rundt den 24. april (pluss minus et par uker) eller skal jeg anta at jeg vil gå til 1. mai (pluss minus)? Jeg vet at det kan bli lange uker på slutten og at det derfor kan være lurt å ikke begynne å vente for tidlig, men samtidig er det viktig for meg å være forberedt tidlig nok. Vi har lang, lang reise til fødeavdeling og det er en del andre praktiske ting som tilsier at det hadde vært veldig ok å vite sånn omtrentlig hvilken termindato vi kan anta stemmer best.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44333-termin-hvilken-skal-jeg-stole-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir litt forvirret over datoene dine. Du høres så skråsikker ut. Er du sikker på at du har skrevet riktige måneder ???

For enkel regning på fingrene viser at du har regnet deg frem til et noe kortere svangerskap enn de vanlige 9 månedene folk flest har.....Såvidt jeg kan se, har ikke du regnet med mer enn litt under 8 måneders graviditet !!

Er du befruktet 31. august slik du skriver, kan du regne fremover....September er en måneds svangerskap, oktober er to, osv osv. 24. april er da under 8 måneder senere. Den befruktningsdatoen du mener er riktig, høres derfor litt rar ut.

Eller er det jeg som sitter og regner fullstendig i ørska her ?Jeg tror ikke det heller, for jeg var selv gravid på omtrent de samme månedene i 1999-2000. Så terminer og sånt som følge av et inntrådt svangerskap på det tidspunktet i året har jeg prentet inn i hodet, kan man si.

Jeg ble gravid helt i slutten av august 1999. Første dag siste mens var 17. august for meg, hvis jeg ikke husker feil. Mens-termin ble da satt til 24. MAI ! (Ikke april slik du mener i din utregning) Senere viste UL-terminen omtrent det samme, den ble bare justert til 22. mai. Et par dager før altså.

Nå ville babyen det litt annerledes, for jeg fikk premature rier og ble innlagt på sykehus flere ganger for å stoppe dem. Men babyen kom likevel, og ble født 4 ½ uke før terminen, og veide bare 2830 gram. Han ble født 22. april, altså etter bare 8 måneders svangerskap.

Din utregning må derfor være helt feil. Vi ble gravide i samme måned, og skulle da hatt termin samme mnd. Men du har regnet ut at du har termin en måned før jeg hadde.......? Jeg skjønner ikke helt det ? Hvilken tid i august hadde du egentlig mensen på ? Det må være tidlig da, siden det ble så forskjøvet ?

Jeg blir litt forvirret over datoene dine. Du høres så skråsikker ut. Er du sikker på at du har skrevet riktige måneder ???

For enkel regning på fingrene viser at du har regnet deg frem til et noe kortere svangerskap enn de vanlige 9 månedene folk flest har.....Såvidt jeg kan se, har ikke du regnet med mer enn litt under 8 måneders graviditet !!

Er du befruktet 31. august slik du skriver, kan du regne fremover....September er en måneds svangerskap, oktober er to, osv osv. 24. april er da under 8 måneder senere. Den befruktningsdatoen du mener er riktig, høres derfor litt rar ut.

Eller er det jeg som sitter og regner fullstendig i ørska her ?Jeg tror ikke det heller, for jeg var selv gravid på omtrent de samme månedene i 1999-2000. Så terminer og sånt som følge av et inntrådt svangerskap på det tidspunktet i året har jeg prentet inn i hodet, kan man si.

Jeg ble gravid helt i slutten av august 1999. Første dag siste mens var 17. august for meg, hvis jeg ikke husker feil. Mens-termin ble da satt til 24. MAI ! (Ikke april slik du mener i din utregning) Senere viste UL-terminen omtrent det samme, den ble bare justert til 22. mai. Et par dager før altså.

Nå ville babyen det litt annerledes, for jeg fikk premature rier og ble innlagt på sykehus flere ganger for å stoppe dem. Men babyen kom likevel, og ble født 4 ½ uke før terminen, og veide bare 2830 gram. Han ble født 22. april, altså etter bare 8 måneders svangerskap.

Din utregning må derfor være helt feil. Vi ble gravide i samme måned, og skulle da hatt termin samme mnd. Men du har regnet ut at du har termin en måned før jeg hadde.......? Jeg skjønner ikke helt det ? Hvilken tid i august hadde du egentlig mensen på ? Det må være tidlig da, siden det ble så forskjøvet ?

Hei Molli!

Du har selvsagt helt rett! Jeg ser at jeg har skrevet feil måned! Jeg vet at jeg ble befruktet 31. juli, ikke august slik jeg skrev. En liten tastefeil - kanskje det er litt "pre-ammetåke" ;-)

Hilsen Laxo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...