AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Hei, Jeg har hatt et svangerskap der det ble påvist et stort myom langt nede i bekkenet, utenfor livmoren. Det var ca.10 cm stort og skyver livmorhalsen litt til venstre side, ifølge sykehusets gynekolog som jeg gikk jevnlig til kontroll hos. Hun mente myomet var en fødselshindring og i tillegg lå barnet i tverrleie. Det endte derfor med planlagt keisersnitt. Under keisersnittet ble myomet fotografert og vurdert fjernet, men det ble konkludert med at tilheftingen var for bred. Jeg har hverken før eller etter graviditeten hatt noen plager knyttet til myomet. Det jeg lurer på er hva som vil skje dersom jeg blir gravid på nytt. Gynekologen som utførte keisersnittet (en annen enn hun jeg gikk til kontroll hos) har notert i min journal at myomet ikke anses å være en fødselshindring, og at det ved samme bilde i neste svangerskap bør legges opp til vaginal fødsel. Jeg har av min fastlege blitt fortalt at myomet var en mulig årsak til at babyen ganske tidlig la seg i tverrleie og ikke endret posisjon. Med tanke på myomets størrelse og plassering: Hvor sannsynlig er det at det blir tverrleie igjen? Og mener gynekologen at det skal legges opp til vaginal fødsel selv om det blir tverrleie? Dette synes jeg er en skremmende tanke. Jeg fyller snart 40 år, og ville gjerne prøvd å bli gravid en gang til før det er for sent. Nå vet jeg ikke om jeg våger å prøve. Fastlegen min mener gynekologen som opererte ikke kan bestemme neste fødsel, at muskelknuten trolig vil vokse ved en ny graviditet og at dette må tas i betraktning. Har jeg en god medisinsk grunn til å få innvilget planlagt keisersnitt ved et nytt svangerskap? Kvinne, 39 år. 1 barn, Ingen sykdommer/ faste legemidler Anonymkode: 2f21c...b96 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/443532-stor-muskelknute-og-valg-av-forl%C3%B8sningsmetode/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. juli 2018 Del Skrevet 24. juli 2018 Over 40 år, tidligere keisersnitt og stort myom. Da ville det for meg ikke være tvil om at det skal bli keisersnitt igjen, Sannsynlighet for at det blir tverrleie igjen, kan man ikke beregne. Ved tverrleie vil man alltid velge keisersnitt. Muskelknuter vil ikke nødvendigvis vokse under en graviditet, noen kan faktisk bli mindre. Man skal være varsom med å fjerne muskelknuter i forb. med et keisersnitt, det kan bli sterk blødning. Jeg tror at du trygt kan regne med at det vil bli keisersnitt igjen. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/443532-stor-muskelknute-og-valg-av-forl%C3%B8sningsmetode/#findComment-3859104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.