Gå til innhold

Hvordan få en gammel dame til å drikke?

Anbefalte innlegg

Har en gammel mor som er ekstremt dårlig til å drikke. Selv om hun er tørst så drikker hun svært lite. Nå har hun hatt diare i flere dager pluss at det jo er ekstra varmt for tiden. Hun blir nå susete når hun går pluss hodepine. Hun tørr ikke gå noe særlig pga at hun føler seg susete.  Har kjøpt Lopramid og Resorb, håper det hjelper, men hun må begynne å drikke mer.

Hvordan få en sta, gammel dame til å drikke mer?

Har prøvd å forklare henne at det er viktig å drikke nok, men virker ikke som det går inn. Hva gjør jeg?

Fortsetter under...

påskelilje

Kan du sette 2 ulike kanner i kjøleskapet - en med for eksempel vann + sitron, og en med saft - og så prøve å overtale henne til å drikke opp dette i løpet av dagen? Glemmer hun å drikke, eller VIL hun ikke?

Eller kjøpe noen greie halvlitersbegere som hun kan ha lett tilgjengelig, og prøve å tømme 2-3- ganger i løpet av dagen?

Saftis?

Suppe?

Jeg var dårlig til å drikke tidligere, kjente sjelden tørst, men nå drikker jeg mer "etter klokka", og tenker over "Nå er det et par timer siden jeg drakk sist - nå er det på tide med et glass vann" ;-)

Husker med gru en gang svigerfar var alvorlig dehydrert og ble hentet av ambulanse. Han hadde drukket ekstremt lite over lengre tid, og ble ordentlig dårlig. Gikk heldigvis bra!

52 minutter siden, påskelilje skrev:

Kan du sette 2 ulike kanner i kjøleskapet - en med for eksempel vann + sitron, og en med saft - og så prøve å overtale henne til å drikke opp dette i løpet av dagen? Glemmer hun å drikke, eller VIL hun ikke?

Eller kjøpe noen greie halvlitersbegere som hun kan ha lett tilgjengelig, og prøve å tømme 2-3- ganger i løpet av dagen?

Saftis?

Suppe?

Jeg var dårlig til å drikke tidligere, kjente sjelden tørst, men nå drikker jeg mer "etter klokka", og tenker over "Nå er det et par timer siden jeg drakk sist - nå er det på tide med et glass vann" 😉

Husker med gru en gang svigerfar var alvorlig dehydrert og ble hentet av ambulanse. Han hadde drukket ekstremt lite over lengre tid, og ble ordentlig dårlig. Gikk heldigvis bra!

Tusen takk for svar.

Hun er tørst, men vil ikke fordi hun da må gå oftere på do.

Skal prøve det å sette fram små begre med vann m/sitron. Om det hjelper vet jeg ikke. Har kjøpt Farris med div smaker uten at hun drikker noe særlig av dette selv om hun liker det.

Skal prøve å kjøpe saftis og noen rett i koppen. 

Godt det gikk bra med svigerfaren din. Det er nettopp dette jeg er redd for skal skje med henne. Regner med at hodepinen og det at hun er susete når hun går, er dehydrering. Går blodtrykket ned når en er dehydrert? 

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Tusen takk for svar.

Har dere prøvd å finne ut hvorfor hun ikke vil gå på do? Det er vel helst det det bør gjøres noe med tenker jeg. Om det er noe rent fysisk med toalettet eller om det er noe annet som gjør at hun synes det er strevsomt. Bor hun på hjem og trenger hjelp for å komme seg på toalettet?

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Har dere prøvd å finne ut hvorfor hun ikke vil gå på do? Det er vel helst det det bør gjøres noe med tenker jeg. Om det er noe rent fysisk med toalettet eller om det er noe annet som gjør at hun synes det er strevsomt. Bor hun på hjem og trenger hjelp for å komme seg på toalettet?

Tusen takk for svar.

Hun bor hjemme. Har prøvd å spørre, men får ikke noe konkret svar. 

Hun greier seg stort sett selv, men må ha mer og mer hjelp. Jeg er der fast en gang i uka for å hjelpe henne med å handle. Ellers så er jeg der etter behov. Hun bor i en annen by enn meg så det er ikke bare til å stikke innom.

Annonse

1 minutt siden, laban skrev:

Prøv å få i henne vannholdig "snacks" som vannmelon og småagurker (de som f.eks. Coop Mega har i salatbaren).

Tusen takk for svar.

Hun liker godt alle typer melon, så det skal jeg kjøpe inn. Godt tips.

påskelilje
17 minutter siden, emilie321 skrev:

Tusen takk for svar.

Skal prøve det å sette fram små begre med vann m/sitron. Om det hjelper vet jeg ikke. Har kjøpt Farris med div smaker uten at hun drikker noe særlig av dette selv om hun liker det.

Skal prøve å kjøpe saftis og noen rett i koppen. 

Godt det gikk bra med svigerfaren din. Det er nettopp dette jeg er redd for skal skje med henne. Regner med at hodepinen og det at hun er susete når hun går, er dehydrering. Går blodtrykket ned når en er dehydrert? 

Svigerfar hadde kraftig urinveisinfeksjon, og det gjorde fryktelig vondt å tisse. Det var nok hovedårsaken til at han ikke ville drikke så mye, fordi da ble det sjeldnere at han måtte tisse.

Jeg har lavt blodtrykk, og bør passe på å drikke nok. Så jeg vil tro at dersom en drikker for lite, vil blodtrykket gå ned (men jeg vet ikke om det er automatikk i det). Husker at det ble veldig kraftig lukt av ham da han ble dehydrert, og til slutt klarte han ikke røre seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...