AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Hei, Jeg har et spørsmål ang. det å prøve å få barn når man mest sannsynlig har endometriose. På bakgrunn av min sykdomshistorie og vedvarende plager i forbindelse med syklus har min gynekolog samt fastlege fastslått at jeg mest sannsynlig har endometriose. Jeg har ikke tatt lapraskopi, så det er altså ikke bekreftet. Jeg har smerter hele syklusen, med unntak av en dag her og der (maks fem dager i mnd) hvor det går greit. Under menstruasjonen har jeg smerter i korsrygg, magen, lår, rumpa og nedover beina. Det har hendt at jeg har besvimt ved veldig sterke smerter. Av denne grunn har jeg i hele mitt voksne liv og det meste av tenårene gått på p-piller. Det har hjulpet meg mye, og når jeg for noen måneder siden sluttet på dem merket jeg godt at jeg har behov for den tilførselen av hormoner. Vi har nå vært prøvere i fire måneder, og jeg merker at det er en prøvelse på alle måter. Jeg har forstått det slik at det er helt normalt at det tar 1-2 år å få det til å klaffe, men jeg vet ikke om jeg klarer å gå uten prevensjon så lenge. Det går ut over det meste i hverdagen at jeg en hvilken som helst dag, totalt uavhengig av hvor jeg er i syklusen min, plutselig kan få veldig vondt. Jeg tar smertestillende ved behov (Naproxen eller Ibux og Paracet samtidig) og bruker i tillegg TENS for å unngå å ta smertestillende for ofte. Varmepakninger fungerer også godt, men dette fordrer gjerne at jeg ligger i ro og gjør ingenting, noe som ikke alltid er mulig. Vi føler at det er perfekt på alle måter å få barn nå - og at det at jeg er student er en fordel med tanke på de dagene som ødelegges av smerter. Det meste ligger til rette, og vi prøver å tilrettelegge så godt vi kan. Jeg var nylig hos gynekolog og fikk beskjed om at alt ser fint ut, så det skal ikke være noe i veien for at jeg skal klare å bli gravid slik alt er nå. Jeg har aldri fått påvist cyster eller lignende, så kroppen min skal i teorien klare dette så lenge alt annet klaffer. Jeg er redd jeg ikke klarer å holde ut i 1-2 år og at jeg blir nødt til å begynne på prevensjon igjen midt i prøvingen vår. Da vet jeg at det samme vil skje en eventuell neste gang jeg slutter, men jeg vil jo en dag ha barn. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: f81f8...272 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/443711-endometriose-og-pr%C3%B8vetid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Glemte å skrive alder og forutsetninger ellers: jeg er 28 år gammel og har ingen barn. Anonymkode: f81f8...272 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/443711-endometriose-og-pr%C3%B8vetid/#findComment-3860523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. august 2018 Del Skrevet 1. august 2018 Det kan være at du har endometriose, men nesten konstante smerter stemmer ikke helt. På den andre siden har det vært effekt av p-piller som er god behandling for endometriose. Noen facts om endometriose: De fleste (60-70%) med endometriose har normal fruktbarhet. Hormonell behandling bedrer ikke fruktbarheten All behandling for endometriose-smerter virker som prevensjon IVF-prøverørsbehandling- har god effekt hos de som ikke spontant blir gravide. Man kan som regel ikke påvise endometriose uten å utføre laparoskopi (kikkhullsoperasjon) Hva du skal gjøre? Her ser jeg flere muligheter. Du forsøker å holde ut 1 år med å prøve og søker da hjelp hvis det ikke har lyktes. Du skal være forsiktig med Ibux/Naproxen omkring eggløsning da det kan ha uheldig innvirkning på eggløsningsmekanismen. Paracet er OK for smerter. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før ventet menstruasjon. Etter ett år kan du og din mann utredes for evt andre forhold som kan reduserer fruktbarheten. Det kan være aktuelt med laparoskopi hvor man kan undersøkes for endometriose og foreta brenning. Det kan bedre fruktbarheten. Hvis smertene blir uholdbare, så er det mulig å behandle med GnRH-agonist (Zoladex el. Procren) som er effektiv behandling. Det setter deg i en kunstig overgangsalder. Under denne behandling kan man sette i gang prøverørsbehandling (IVF). Det er mitt forslag. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/443711-endometriose-og-pr%C3%B8vetid/#findComment-3860591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.