Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år gammel, 37 i oktober, har tre ukompliserte svangerskap bak meg, i 2011, 2013 og 2016. I april i år ble det oppdaget MA på tidlig ultralyd (ingen indikasjoner på at noe var galt), jeg var da 13 uker på vei, men utviklingen hadde stoppet opp mellom uke 8 og 9. Nå er jeg gravid igjen, i uke 8, har hatt få symptomer, og er svært engstelig for at det har gått galt igjen... Har f. Eks. Ingen forandring i brystene, som har endret seg tidlig i de svangerskapene som gikk bra. Når jeg opplevde MA, så forandret ikke brystene seg i det hele tatt. Skal på tidlig ultralyd om halvannen uke, men lurte vel egentlig på om risikoen er ekstra forhøyet nå, siden jeg har mistet i MA en gang? Eller kanskje pga min alder? Jeg tok blodprøver i mai, og alle verdier var fine, med unntak av vitamin D som var lav (skulle behandles, men utsatt pga svangerskapet). Gruer veldig for tidlig ultralyd, og er redd for det har stoppet opp igjen... Har hatt to episoder med litt brunlig utflod, men det har gått raskt over, ellers ingen blødninger. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443767-tidligere-ma-gravid-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har tre vellykkede graviditeter bak deg. Det er et godt utgangspunkt. En abort øker ikke risiko for abort i neste svangerskap, men med økende alder øker risiko for abort. Jeg forstår at du er engstelig, men det er størst sjanse for at alt er bra. Du bør ta ekstra D-vitamin hvis verdien er lav. Du husker å ta folat?

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Takk for svar, jeg tar svangerskapsvitaminer med blant annet dvitamin og folat, og de på legekontoret mente at dette skulle holde. Er mest engstelig for MA, mest redd for at noe skal gå galt uten at jeg vet om det engang, slik som sist, med SA så får man i alle fall "beskjed" med det samme... Er det vanligere med MA også med økende alder? Jeg tenkte kanskje at det kom til å bli vanskeligere å bli gravid nå, eller at det eventuelt ville gå til grunne tidlig pga dårligere eggkvalitet, men jeg ble gravid raskt, og var helt uforberedt på MA så "sent" ... Nå føles det så sannsynlig at det vil skje igjen... 

Endret av Ronja81
Mette Moen, Gynekolog

En MA (missed abortion) vil etter hvert bli en SA (spontan abort). Før ultralyd ble et hjelpemiddel kjente vi ikke begrepet MA.

Så i prinsipp er det ingen forskjell annet enn når diagnosen stilles. Risiko for abort i din alder er vel rundt 35%. Det betyr at det er 65% sjanse for at det skal lykkes.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...